Vandaag is Charlois echt 550 jaar oud

Deze dag is het 550 jaar geleden dat Karel de Stoute het grondgebied ‘het land van Charollais’ overdroeg aan vijf grondheren.
We hopen dat alle bewoners van Charlois met ons mee doen. Er staan heel veel activiteiten op stapel. Klik op agenda om te zien waar en wanneer ze plaats vinden.

In het jaar 2012 laten we met ons allen zien dat we trots zijn op Charlois, trots om er te wonen, te werken en te verblijven! Charlois is het echte Rotterdam. Met de viering van 550 jaar Charlois laten wij zoveel mogelijk mensen kennis maken met de onbekende kant van Charlois. Tijdens het jaar verbinden we verleden, heden en toekomst. Speerpunten van het feest zijn: duurzaamheid en groen, kunst en cultuur. En als laatste maar zeker niet onbelangrijk: bewegen.

Het echte feest begint op 13 april 2012 met een groots spektakel op en rond het Karel de Stouteplantsoen in Oud Charlois. Eén dag later is het dan dus 550 jaar geleden dat Karel de Stoute het grondgebied ‘het land van Charollais’ overdroeg aan vijf grondheren. De namen van deze grondheren zijn tot op de dag van vandaag terug te vinden in straatnamen van Oud-Charlois. Het feest eindigt met de Zuiderparkspelen eind september.

Daartussen staan veel evenementen op het programma. Natuurlijk de activiteiten die ieder jaar plaatsvinden. Sommige daarvan krijgen een plusje en mogen het keurmerk van Charlois 550 dragen. De deelgemeente levert bovendien een extra financiële bijdrage aan deze activiteiten.

Vrijdag 13 april

• Mars Der Stoutmoedigen
Scholieren van de basisschool maken, verkleed als jonvrouwen, ridders en edelen, een mars van Landhuis De Olifant naar het Karel de Stouteplantsoen. Daar aangekomen spelen zij de hoofdrol in een interactief en educatief middeleeuws schouwspel.
• Start Charloisse estafette voorleeswedstrijd
Bekende en onbekende Charloisers lezen in elke wijk een hoofdstuk voor uit het ‘Charlois’ vervolgverhaal’. De hoofdstukken worden bij voorkeur door de voorlezers zelf geschreven.
• Fototentoonstelling ‘pioniers van Charlois’.
De fototentoonstelling is te bezichtigen bij Stichting Historisch Charlois, Wolphaertsbocht 105, 3082 AG Rotterdam.

Zaterdag 14 april

• Bijeenkomst der Karelen: festiviteiten in de Clemenskerk.
• Charlois trakteert de jongeren op scholen en de mensen in de verzorgingshuizen op cupcakes.
• ‘Open de kades’: Het AVR-terrein op de Brielselaan wordt in (her)gebruik genomen.
• Tour Fietstocht: fietsroute met voorafgaand verkiezing van de tien mooiste plekken van Charlois. De fietsroute gaat langs deze plekken.
• Pleinbioscoop, locatie El Cid.

Zondag 15 april

• ABN AMRO Marathon Rotterdam.