Vandaag wordt Pendrecht 60 jaar

Precies 60 jaar geleden sloeg niemand minder dan Lotte Stam-Beese de eerste paal van Pendrecht en daarmee startte daadwerkelijk de bouw van de wijk.
Dit jaar is herdacht dat 60 jaar geleden de bouw van Pendrecht begon en de sociale sofa op de hoek van de Slinge en de Kerkwervesingel is een blijvende herinnering aan dit feit. Maar vandaag is het echt de dag dat Lotte Stam-Beese precies 60 jaar geleden aan het einde van de Oldegaarde de eerste paal sloeg voor de door haar ontworpen wijk Pendrecht. In het door Meijer Frenkel geschreven boekje over het ontstaan van Onze Woongemeenschap staat het als volgt beschreven:

De eerste paal zou geslagen worden door de stedebouwkundige van de Dienst van Gemeentewerken, een vrouw die al direct werd aangeduid als “de moeder van Pendrecht”, mevrouw L. Stam-Beese. (…) Ondanks de ijzige kou (er was nog maar net geen vorstverlet) was het een heel intens en feestelijk gebeuren. Vlaggen gaven duidelijk aan waar het zou gaan gebeuren al zouden we er niet de hand voor in het vuur durven steken dat die eerste paal werkelijk “de eerste” was, maar zo gaat dat heel vaak. De heimachine gilde, de paal werd geplaatst en de slagen die er op volgden werden geteld, het heien ging door tot aan de streep.

Die eerste paal was voor het blok eengezinswoningen dat de nummers Oldegaarde 988-998 zou krijgen. Op 29 maart 1954 werd de eerste steen gelegd (deze steen krijgt binnenkort een plek bij de Zijpe) en op 2 november 1954 kregen de bewoners de sleutels.
Helaas zijn deze eerste woningen van Pendrecht niet bewaard gebleven. Na een bouwtechnisch onderzoek bleek dat renovatie niet rendabel was en in de zomer van 2004 is het blok afgebroken. De vervangende nieuwbouw, op dezelfde plek en met dezelfde huisnummers, is in het voorjaar van 2008 opgeleverd.

(bron: weblog Mario Bosch)