Vandaag Zondagmiddagmuziek uit Rusland

Ze luiden er geen klokken voor, maar toch komen de luisteraars uit alle hoeken. Er is dan ook iets bijzonders. Zondagmiddagmuziek met een muzikant uit Rusland. Het is van ’t jaar Ruslandjaar en ook in Pendrecht. Kom naar de Open Hofkerk en beleef ’t mee.
In het kader van het Ruslandjaar in Pendrecht

treden

Igor Foersov, Bajan-Russische accordeon
Jan van Dijk, orgel

op met

Composities van o.a. Boëllmann, Böhm, Bach, Scarlatti, Tsjaikovsky en Piazolla

Zondag 6 oktober 2013

Aanvang 15:00 uur

Toegang € 6,00 – pashouders € 4,00 – kinderen gratis

In de pauze is er koffie en thee en kunt u elkaar en de musici ontmoeten. De ingang van de Open Hof Kerk Pendrecht is Middelharnisstraat 153A, ongeveer 7 minuten lopen vanaf metrostation Slinge.

De concerten worden mede mogelijk gemaakt door de Deelgemeente Charlois en door de kerkenraad van de Protestantse Wijkgemeente Slinge in samen- werking met Rotterdam Orgelstad.

Dit is het derde concert in de serie “RUSLANDJAAR IN PENDRECHT”

De bij ons bekende accordeon heeft meestal een pianotoetsenbord aan de rechterzijde. De Russische accordeon is een knop-accordeon, de andere term is bajan. Deze wordt in Rusland voornamelijk be- speeld door professionele musici met muzikaal hoger onderwijs. De prachtige klank van de bajan zal u zeker raken vooral door de virtuoze manier waarop Igor Foersov deze bespeelt.

Hoofdbestanddeel van het programma is de “Suite Gothique” van Léon Boëllmann. Deze bekende compositie wordt zowel op orgel als op bajan ten gehore gebracht.

Andere composities die op bajan gespeeld worden zijn o.a. een Sonate van Scarlatti en romantische muziek van Borodin, Tchaikovsky en Schumann. Verder hoort u van Astor Piazolla “La muerta del Angel”

Op orgel worden werken gespeeld van Georg Böhm, Ludwig Krebs en Margaretha de Jong.

Igor Foersov heeft gestudeerd aan het muziekcollege en het Staatsconservatorium in Taschkent, waarbij hij leraar bajan en concertuitvoerende werd. Tevens is hij dirigent en componist. Zijn repertoire bestaat uit orgelmuziek, Oosteuropese, Russisch klassieke en folkloristische muziek, Argentijnse tango, Franse “Valse-Musette” en populaire muziek.

Jan van Dijk heeft gestudeerd aan het Rotterdams en het Haags (Koninklijk) Conservatorium. Hij begon op 13-jarige leeftijd (!) als organist in Oude-Tonge, gaf, naast concerten in Nederland, concerten in het buitenland. Sinds 1982 is hij vaste organist van de Open Hofkerk. In 1976 werd hij directeur van de muziekschool in Barendrecht en later directielid van de

Toonkunstmuziekschool van de Drechtsteden. In september 2011 ontving hij het draaginsigne in goud bij de viering van zijn 50-jarig jubileum als organist. Voor zijn organisatorische werk in Pendrecht ontving hij de Prijs voor Kunst en Cultuur van de deelgemeente Charlois alsmede de Karel de Stoutespeld.