Veel kransen bij De Vallende Ruiter op 4 mei

Henk van der Pols opende de ceremonie. Hij maakte het verloop van de plechtigheid duidelijk. Hij introduceerde wethouder Jantine Kriens en kondigde het voorlezen van gedichten aan. Eén van die gedichten was van Annie MG Schmidt en heette Laarzen. Zij schreef het in 1948.
Jantine Kriens bracht in haar toespraak maandagochtend 12 maart 1944 in herinnering. Om half elf op die dag werden de 20 mannen naar de ondiepe bouwput geleid tegenover café De Regt hoek Goereesestraat/Flakkeesestraat. Met de rug naar het talud staan ze oog in oog met veertig geweren, die hun salvo laten klinken. De 20 lijken hebben er tot 4 uur ’s middags gelegen. Het beeld De Vallende Ruiter herinnert aan die gebeurtenis.
Na de toespraken en gedichten werden er veel kransen gelegd. Voor TREF Charlois legden Alina Cuartas en Ida Maes een krans. Voor Kleurrijk Charlois waren dat Shirley Ramlal, Arif Öztürk en Mehmet Celebi een krans. Selami Yorulmaz en Zeki Baran legden voor het Turks Huis in Pendrecht een. Selami en Zeki zijn op het fotootje links onder te zien.
De kransen werden door scouts van Willem de Zwijger uit het kantoor van ABN AMRO naar de Vallende Ruiter gebracht. Daar reikten ze de bloemstukken aan aan de vertegenwoordigers van de organisaties die ze vervolgens neerlegden voor het beeld.
Op het fotootje rechtsonder is voorman Krouwer van de zeeverkenners van de Willem de Zwijger groep in gesprek met Henk en Corrie Oosthoek. Krouwer kan trots zijn op zijn scouts. Zij deden goed werk.