Verslag van een zondagmiddagconcert in de Open Hofkerk

Het concert zou gegeven worden door 4 muziekstudenten van Codarts, afdeling Rotterdams Conservatorium, bestaande uit een sopraan en drie organisten. Terwijl de kerkzaal zich vulde was er enige consternatie: Stefan Treure, één van de organisten, was even een blokje om gaan lopen maar was nog niet terug. Jan van Dijk heette iedereen welkom, inclusief dagburgemeester Mario Bosch, en legde het publiek uit wat er aan de hand was. Omdat Stefan pas later in het programma zou moeten spelen besloot Jan van Dijk om gewoon met het concert te beginnen, in de hoop dat Stefan alsnog binnen zou komen.

De eerste Codarts-student die het prachtige Vierdagorgel ging bespelen was Joël Terdu (1993) die vier werken ten gehore bracht waaronder drie van Dietrich Buxtehude. Het publiek genoot wat te merken was aan het applaus na afloop.

Daarna was het de beurt aan sopraan Miriam Staal die zou worden begeleid door Stefan. Hij was nog steeds niet terug en Jan van Dijk besloot om de pauze te vervroegen zodat hij kon overleggen met de muzikanten. Een gelukkige omstandigheid was dat Bas de Vroome, de docent van de orgelstudenten, ook aanwezig was en hij was bereid om het orgelspel van Stefan over te nemen zodat het concert gewoon volgens het programma kon doorgaan.
Zowel voor Miriam als voor Bas betekende het dat hun improvisatievermogen behoorlijk op de proef werd gesteld maar dat hebben ze glansrijk doorstaan. De bezoekers waardeerden de zang en het orgelspel en applaudisseerden na ieder werk.

De laatste uitvoerende was weer een organist: Lockjae Jung (geboren in 1988 in Zuid Korea) bracht op magnifieke wijze de zesde sonate van Felix Mendelssohn Bartholdy ten gehore. De dynamiek van het orgel kwam daarbij goed tot zijn recht.

Tot slot sprak Johan Bos een afscheidswoord en bedankte iedereen voor zijn of haar komst. Natuurlijk ging hij nog even in op de vermiste Stefan; de overige studenten hadden verteld dat Stefan waarschijnlijk naar huis was gegaan. Daarmee eindigde een in meerdere opzichten bijzonder concert.

Het volgende concert in de serie Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk is op 12 december. Dan speelt het NEVA-ensemble uit Sint-Petersburg klassieke- en kerkmuziek, gezongen door 5 professionele zangers met pianobegeleiding. Aanvang 15.00 uur, toegang gratis, vrije gift bij de uitgang.
De concerten worden georganiseerd door de protestantse wijkgemeente Slinge en worden mede mogelijk gemaakt door de deelgemeente Charlois en Woonstad Rotterdam.