Volgend concert in de Open Hofkerk

Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk brengt op zondag 24 maart om 15:00 uur drie prachtige musici: Natalie Savinova, Victor Yampolski en Jan van Dijk staan garant voor een mooi programma.
Ruslandjaar in Pendrecht

Natalia Savinova studeerde aan het Tsjaikowsky Conservatorium in Moskou. Als studente won zij al vele prijzen o.a. in Moskou, Praag en Trapani (Italië). Op haar repertoire staan de grote celloconcerten van Dvorak, Elgar, Haydn, Tsjaikowski en Saint-Saëns.

Evenals Victor is zij lid van het “Moskou Rachmaninov Trio” dat in alle beroemde zalen ter wereld heeft opgetreden.

Natalia en Victor spelen samen veel kamermuziek van o.a. Bach, Beethoven, Brahms, Dvorak en Rach- maninov maar ook moderne muziek van bijv. Schnittke, Denisov en Gubaidulina.

In verschillende landen zijn CD’s van Natalia uitgebracht. In Engeland bij Hyperion, in Japan bij Triton, in Frankrijk bij Harmonia Mundi en in Zwitserland bij Tudor.

Natalia gaf masterclasses in Mainz, Bolzano, Peking, Hong Kong èn in Dordrecht bij het Cellofestival. Sinds enige jaren is Natalia ook actief als zangeres. Zij studeerde bij beroemde professoren van de Italiaanse Bel Canto als Battalio, Tonini, Mapelli van de Scala in Milaan en bij Eliana Coello van de Weense Staatsopera.

De pianist Victor Yampolski studeerde aan het Tsjaikowsky Conservatorium in Moskou. Hij gaf met verschillende kamermuziekensembles jaarlijks wel 150 concerten. Zijn repertoire omvat werken van Bach tot zeer moderne muziek. Zijn favoriete componisten zijn Mozart en Beethoven. Victor speelde soloconcerten met vele beroemde orkesten in Moskou, Milaan, München, Berlijn, Londen, Parijs, Amsterdam, Tokio, Peking etc.

Sinds 1991 vormt hij een vast duo met de celliste Natalia Savinova.
Jan van Dijk is sinds 1982 organist van de Open Hofkerk. Daarvóór was hij organist te Oude-Tonge (benoemd op 13 jarige leeftijd), Middelharnis en Zierikzee. Zijn vakopleiding ontving hij aan het Rotterdams Conservatorium en aan het Konink- lijk Conservatorium te Den Haag. Hij studeerde orgel bij Piet v.d. Kerkhoff, Arie J. Keijzer en Joh.Th. Lemckert, piano bij Bart Berman en kerkmuziek bij Barend Schuurman. Na zijn conservatoriumstudie studeerde hij aan de zomeracademie te Haarlem en later privé bij Bernard Bartelink. Andere zomercursussen volgde hij in Mechelen bij Flor Peters en in Salamanca (Spanje) bij Guy Bovet.
Jan van Dijk gaf concerten in o.m. Middelharnis, Zierikzee, Goes, Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. In het buitenland concerteerde hij in Oostenrijk en Tsjechië.

Vanaf 1976 was hij directeur van de muziekschool in Barendrecht en later directielid van de Toon- kunstmuziekschool voor de Drechtsteden.
Voor zijn muzikale en organisatorische werkzaamheden in Rotterdam-Pendrecht werd aan hem op 20 februari 2000 de Prijs voor Kunst en Cultuur 1999 van de deelgemeente Charlois uitgereikt. Bij zijn af- scheid van de muziekschool in 2004 ontving hij de waarderingsspeld van de gemeente Barendrecht. Ter gelegenheid van zijn 25-jarig jubileum als organist van de Open Hofkerk werd hij in 2007 onder- scheiden door de kerkvoogdij met het draaginsigne in zilver en met de Karel de Stoute-prijs van de deelgemeente Rotterdam Charlois.

In september 2011 ontving hij het draaginsigne in goud bij de viering van zijn 50-jarig jubileum als organist.

Het programma voor deze middag bestaat uit bekende werken van Albinoni, Bach, Handel en Scarlatti.