Volle Oude Kerk Charlois geniet van Marcus Passie van Addie de Jong

Dankzij de samenwerking tussen de culturele commissie van de Oude Kerk Charlois en de concertcommissie van de Open Hofkerk Pendrecht was het concert tot stand gekomen. In voorgaande jaren is de passie uitgevoerd in de Open Hofkerk onder leiding van Jan van Dijk. Daarvoor, toen Addie de Jong cantororganist was in Schiebroek, heeft hij de Marscu Passie zelf diverse malen uitgevoerd. Ook zijn opvolger Wiecher Mandemaker deed dit.

De Marcus Passie is de volledige tekst van Marcus 14 en 15 getoonzet door Addie de Jong (1941 – 1997). Het uitvoerende koor C.O.V. Sursum Corda, 5 vocale solisten met begeleiding van het Dordts Kamerorkest werden gedirigeerd door Johan Sonneveld en het orgel werd bespeeld door Bert de Hertog.

Peter Vliegenthart leidde het concert in. Hij wees het publiek erop dat men bij binnenkomst van de musici wel zou mogen applaudisseren, maar in de pauze en na afloop vond hij het niet gepast om instemming met het concert via applaus te laten horen. Het bleef dan ook stemmig stil in de pauze en na het concert. Het publiek uitte onderling en in de richting van de organisatoren echter wel degelijk hun bewondering. Zij kunnen dan ook terugkijken op een succesvolle avond.

De Marcus Passie is groots van opzet, vergelijkbaar met Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach. Inleidende orkeststukken, koren, koralen en recitatieven. Er zijn ook verschillen: Addie de Jong heeft gekozen voor een vrouw als evangelist. Die rol werd vertolkt door Lisette Emmink. Bij De Jong werd Christus, vertolkt door Frist Karskens, begeleid door het orgel en werd de evangelist door de strijkers begeleid. De kleine partijen, zoals Petrus, Judas, beiden door Erik Slik vertolkt, en de Hogepriester, vertolkt door Peter Scheele, werden begeleid door de blazers.
De passie werd geheel in het Nederlands gezongen!

Addie de Jong
Addie werd geboren op 26 juli 1941 in Delft en was sinds 1968 cantor-organist in de Goede Herderkerk te Rotterdam-Schiebroek en dirigent van grote oratoriumkoren. Ook was hij stadsbeiaardier in o.a. Rotterdam en Vlaardingen. Hij was een veelzijdig en enthousiast musicus, een bijzonder sympathiek en bescheiden mens met een brede muzikale blik. Hij gaf in binnen- en buitenland vele orgelconcerten, beiaard- en koorconcerten. Hij componeerde talrijke werken voor koor, orkest, orgel en beiaard. De Marcus Passie vormt één van de hoogtepunten in zijn compositie-oeuvre. Op 3 april 2009 is het 12 jaar geleden dat hij plotseling, veel te jong, overleed.

Tekstboekjes waren ruim voor handen, zodat iedereen de teksten mee kon lezen.

Het concert werd georganiseerd onder verantwoordelijkheid van de Protestantse Wijkgemeente Pendrecht/Heijplaat en de Culturele Commissie Oude Kerk, en mogelijk gemaakt door bijdragen van de deelgemeente Charlois en de woningcorporatie Woonstad Rotterdam.