VoorleesExpress Rotterdam zoekt voorlezers!

De VoorleesExpress is een project waarbij kinderen wekelijks thuis worden voorgelezen door vrijwilligers. Heb jij affiniteit met kinderen en ben je enthousiast over boeken en (voor)lezen? Heb je interesse in mensen met een andere achtergrond en spreek je vloeiend Nederlands? Meld je dan aan!

Wat doet een voorlezer?

Als voorlezer lees je wekelijks voor aan kinderen die opgroeien met een taalachterstand. Je leest twintig keer voor bij het gezin thuis, op een vaste avond en tijd. Als voorlezer laat je ouders en kinderen langzaam wennen aan interactief voorlezen, boekjes en verhalen. Met het gezin kijk je hoe het voorlezen het beste past in hun thuissituatie. Je wordt daarbij intensief begeleid door een coördinator. De VoorleesExpress is zowel voor gezinnen als voorlezers een bijzondere en leerzame ervaring!

Doelstellingen

De VoorleesExpress heeft verschillende doelen. We willen de taalontwikkeling en het leesplezier van kinderen stimuleren.
We introduceren het voorleesritueel bij gezinnen en geven de ouders de handvatten om het voorlezen zelf over te nemen en de taalomgeving in huis te verrijken. Daarnaast willen we inwoners van Rotterdam met verschillende
sociaal-culturele achtergronden met elkaar in contact brengen. Maar meedoen aan de VoorleesExpress is vooral heel erg leuk!

Goed om te weten

● Het project start twee keer per jaar: In september en januari
● Je werkt als voorlezer vrijwillig
● Je kunt gedurende het project rekenen op intensieve begeleiding
● In de praktijk blijkt dat mannelijke voorlezers moeilijker aan eengezin te koppelen zijn dan vrouwelijke
● Het voorlezen, incl. bibliotheekbezoek en evaluatie, kost gemiddeld 2,5 uur per week per gezin
● Het voorlezen en de voorlezers- bijeenkomsten vinden plaats in de avonduren.

www.voorleesexpress.nl
rotterdam@voorleesexpress.nl
010 4222506

in rotterdam wordt de voorleesexpress uitgevoerd door stichting de meeuw en mano