Vrijwilligers gezocht voor huisbezoeken aan eenzame ouderen

Ongeveer de helft van de Rotterdammers voelt zich eenzaam. Ouderen vormen een extra kwetsbare groep omdat ouderdom vaak met gebreken komt. Daarom zoekt de gemeente naar vrijwilligers om deze ouderen thuis te bezoeken. Veel ouderen waarderen dit, zo bleek uit eerdere huisbezoeken. Sommigen hebben al zo lang niemand meer gesproken, dat ze emotioneel worden van uw bezoek. Soms wordt er gelachen, soms gehuild. Uw bezoek breekt de dag en wie weet helpt u ouderen over de drempel om zelf actiever te worden.

Hoe ziet een huisbezoek eruit?
Als vrijwilliger gaat u op bezoek bij Rotterdammers van 75 jaar en ouder. De afspraken hiervoor maakt u zelf. Tijdens het bezoek vult u een vragenlijst in. U luistert naar wat ouderen graag zouden willen en wat ze nodig hebben. Zijn ze onbekend met voorzieningen in de buurt of wijk? Dan vertelt u hen daarover. Zijn er dingen die u opvallen? Omdat die van belang kunnen zijn, noteert u ze op de vragenlijst. U gaat altijd samen met een andere vrijwilliger op bezoek. Zo staat u er nooit alleen voor.

De huisbezoeken vinden plaats van maart tot en met juli 2016 in de Provenierswijk, Feijenoord, Schiebroek, Bospolder, Spangen, Bloemhof en ‪Zuidwijk‬. Dit gebeurt overdag van maandag tot en met zaterdag.

Wat moet u kunnen?
– U vindt het leuk om met ouderen om te gaan.
– U kunt goed luisteren.
– U plant zelf de afspraken.
– U bent zorgvuldig en attent.
– U bent minimaal een dagdeel per week beschikbaar.
– U kunt een recente VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) overleggen.
– U spreekt goed Nederlands, en als u nog een taal beheerst, bijvoorbeeld Turks, Berbers of Arabisch, is dat zeer welkom.

Wat biedt de gemeente?
– Na aanmelding volgt een kennismakingsgesprek.
– Verloopt dat naar wederzijdse tevredenheid, dan krijgt u een training aangeboden in de vorm van een workshop. U leert daar onder meer hoe u signalen als eenzaamheid en verwaarlozing kunt herkennen zonder dat die tijdens het bezoek uitgesproken worden.
– Koffieochtenden waar u met andere vrijwilligers ervaringen en tips kunt uitwisselen.
– Ondersteuning en begeleiding door een vast aanspreekpunt in het gebied.
– WA-verzekering.
– Vergoeding voor VOG verklaring.

Cijfers over eenzaamheid in Rotterdam
Het percentage Rotterdammers tussen de 19-64 jaar dat zich matig tot zeer ernstig eenzaam voelt is 47%. Bij Rotterdammers vanaf 65 jaar is dit 56%. Het percentage eenzame volwassenen in de regio Rotterdam-Rijnmond neemt toe: in 2008 was dit 39% en in 2012 was dit 45% (49% voor alleen Rotterdam). In Charlois is dit 57%. Van de Rotterdammers boven de 65 jaar heeft 24% geen sociaal netwerk (hoogste percentage: 29% in accentwijken).

Oudere mensen zijn extra kwetsbaar omdat ouderdom met gebreken komt. Eenzaamheid onder Rotterdammers van niet-westerse komaf is vaak ook groter dan onder andere inwoners. Dit geldt vooral voor Rotterdammers van Turkse origine. Verder zijn lager en middelbaar opgeleiden en mensen met een laag inkomen vaker eenzaam.

Verschil tussen eenzaamheid en alleen zijn
Eenzaam zijn is niet hetzelfde als alleen zijn. Iemand is eenzaam als het aantal contacten minder is dan die persoon wenst, of als de kwaliteit van die contacten achterblijft bij de wens (de contacten hebben bijvoorbeeld weinig tot geen betekenis). Er kan onderscheid gemaakt worden tussen emotionele (het gemis van een intieme relatie waarin je lief en leed kunt delen) en sociale eenzaamheid (gemis van betekenisvolle relaties met een bredere groep mensen).

Daarnaast kan er sprake zijn van een sociaal isolement, bijvoorbeeld als mensen niemand kennen op wie ze een beroep kunnen doen als ze het moeilijk hebben. Iemand die alleen is, hoeft zich niet per sé eenzaam te voelen. Iemand die niet alleen is, kan zich wel eenzaam voelen.

Risico’s van eenzaamheid
Eenzaamheid heeft invloed op de gezondheid van mensen en vergroot de kans op vroeg overlijden, hartaandoeningen, dementie, depressie en suïcide. Eenzame mensen hebben vaker een ongezonde leefstijl. Zo zijn eenzame mensen vaker rokers dan niet-eenzame mensen. Komen ze in de problemen, dan zijn er geen familieleden, vrienden of buren die de helpende hand kunnen bieden. Omdat zij niet opvallen in de wijk, ontglippen zij ook aan de aandacht van de professionele zorg.

Actieprogramma Voor Mekaar
De gemeente Rotterdam heeft het Actieprogramma Voor Mekaar ontwikkeld dat tot 2018 voortduurt. Dit programma gaat de eenzaamheid te lijf met extra maatregelen en heeft drie actielijnen: meer aandacht voor elkaar, het op tijd herkennen van zorgwekkende eenzaamheid en de inzet van effectieve hulp als dat nodig is. Aandacht voor ouderen heeft daarbij prioriteit.

Aanmelden als vrijwilliger voor huisbezoeken
Interesse? Meld u zich dan aan via de website van de gemeente Rotterdam waar u ook meer informatie vindt over de aanpak van eenzaamheid in Rotterdam.

Bron foto: gemeente Rotterdam