Wielerronde en Zomerfeest op 7 augustus 2004

De eerste wielerronde van Pendrecht wordt georganiseerd door de Stichting Wielersport Promotie Rotterdam en Vitaal Pendrecht. Met de Tour de France nog in het hoofd kunnen ook Pendrechtenaren meedoen aan dit wielerspektakel. Er worden dikke banden races gehouden voor de jeugd van 10 tot en met 25 jaar in drie leeftijdsgroepen. Deelnemen gebeurt op je eigen fiets. Dat hoeft dus geen supersonische racefiets te zijn. Op een echte opoefiets kan ook. Daarnaast is er een wedstrijd steigeren (hop). De winnaar wordt degene, die het langst op zijn of haar achterwiel kan rijden. Ook is er een prominentenkoers, waarin bewoners en vertegenwoordigers van instanties het tegen elkaar op zullen nemen. Het feest begint met een miniparade met de beide brassbands, dansers en de winnaars van de Miss Pendrecht Verkiezing. Dus mensen die de week daarvoor hebben genoten van de parade van het Rotterdamse zomercarnaval, kunnen het nog een keer dunnetjes overdoen in Pendrecht. Rondom het parcours zal het swingen worden en zullen er ook voor de kleintjes attracties opgesteld worden.

Wielerronde

De wielerronde begint om 12.00 uur op de Slinge, ter hoogte van de Krabbendijkestraat met een dikke banden race voor de jeugd van Pendrecht. Aanmelden kan bij de BOP, Ossenisseweg 99. Maar ook kort voor de start bij de inschrijfkraam.
Van 14.00 tot 15.00 uur is er een afvalkoers gevolgd door een puntenkoers voor de topamateurs. Onder wie de kampioen van Nederland Arthur Fahrenhout. Daarna kunnen de prominenten tussen 15.00 en 15.20 uur hun krachten meten. Het hoogtepunt is een criterium over 80 kilometer. Kom kijken en moedig de wielrenners aan die op hoge snelheid door Pendrecht zullen racen.

Pendrecht in the picture

Wielrennen is leuk en Pendrecht is leuk. Daarom organiseert Stichting Wielersport Rotterdam de ‘Drie van Rotterdam’ in Pendrecht. Pendrechtenaren kunnen dan aan de wielsport ruiken en zelf meedoen. De wijk komt positief in het nieuws en dat heeft Vitaal Pendrecht zich tot doel gesteld. Het is de bedoeling zoveel mogelijk mensen naar Pendrecht te trekken. Bewoners, bedrijven, instellingen en de deelgemeente zijn erg enthousiast.

Zomerfeest

Het Pendrechts Zomerfeest maakt het kompleet. Overheerlijke hapjes en niet te vergeten lekker dansen op Caraïbische muziek. Wie wordt daar niet blij van? De brassbands van Pendrecht doen in ieder geval mee. De allerkleinsten mogen op eigengemaakte instrumenten muziek maken. Zij vertrekken om 11:00 uur in een miniparade vanaf de Middelburgt in de richting van het parcours en maken daarover een optocht. Net als in de Tour de France hebben ze reclameartikelen bij zich en reiken dat uit aan het publiek.
Als voorbereiding op 7 augustus is op 4 Juni in De Middelburgt is Simone van Arendonk tot Miss Pendrecht verkozen. En Drencesse en Lushetika zijn haar secondanten. Samen zullen de rondmissen de winnaars de bloemen, bekers en – niet te vergeten – de welverdiende kussen uitreiken. Ook promoten deze missen in de toekomst Pendrecht bij andere leuke activiteiten. De missen zullen in de miniparade op een praalwagen staan en zijn voor deze gelegenheid extra feestelijk uitgedost. The Little Sweet Girls en Teener Sweet Girls zullen ook in de miniparade meelopen.

De organisatie hoopt dat de fietser met de langste fiets van zuid (zie foto) zich ook meldt bij de prominentenkoers.