Wijzigingen in Levenspad op komst

De mensen die een boom adopteerden langs het Levenspad, het Havenspoorpad kregen een brief van de kunstproducent Mothership over op handen zijnde wijzigingen van dit bijzondere herdenkingsproject aan de zuidkant van Pendrecht en Zuidwijk.
In de afgelopen jaren adopteerde u, samen met vele anderen, een wilg aan het Havenspoorpad in Rotterdam-Charlois. De wilg kreeg hierdoor een speciale betekenis voor u, die ook was te lezen op een klein bordje bij de wilg. Helaas werden deze bordjes met regelmaat kapot gemaakt of uit de grond getrokken. In opdracht van de deelgemeente Charlois zocht kunstproducent Mothership naar een alternatieve, vandalismebestendige en bijzondere oplossing voor de namen en teksten die bij de geadopteerde bomen horen. Bij deze informeren wij u over de gekozen oplossing.

Dat schrijft Mothership, een kunstproducent in opdracht van de deelgemeente Charlois.

De namen die bij de bomen horen krijgen een permanente plek op het fietspad. In een sierlijk en duidelijk lettertype zullen de namen in het lichtgroen op de weg worden geschilderd. De lichtgroene kleur zorgt voor aansluiting bij de groene omgeving. Om de (+/-) acht bomen wordt een grote, mooi verweerde kei geplaatst. Deze kei wordt voorzien van een cortenstalen plaat waaruit de teksten die bij de bomen horen zijn gesneden in hetzelfde lettertype als de namen op het fietspad. Dit staal heeft een mooie roestige kleur, wat past bij de omgeving. Door deze keien om de (+/-) acht bomen te plaatsten, heeft iedereen zijn dierbare tekst in de buurt van zijn boom en gaat het materiaal meer op in de natuur.

Bijgevoegd vindt u een sfeerimpressie van de beschreven vermelding van de namen en tekstjes. Aangezien elke wilg persoonlijk is geadopteerd, geven wij u de mogelijkheid om binnen twee weken te reageren indien u niet wilt dat uw boom mee gaat in dit ontwerp.Wanneer wij binnen deze tijd niets van u vernemen gaan wij ervan uit dat de tekst klopt en dat u akkoord gaat met deze oplossing.

Aldus de brief.

In de zomer van 2012 werd de vraag al eens eerder gesteld. Omdat het proces wat vertraging heeft opgelopen en de mening van de adoptiehouders zich inmiddels misschien wijzigde werd de vraag opnieuw gesteld.