Winkeliers stellen vragen aan politiek, PZD en de Nieuwe Unie

Op de foto de voorzitter van de winkeliersvereniging Carla van Houten en Paul Lohmann met hoed. Wethouder Bolsius kijkt toe hoe portefeuillehouder Ed Goverde champagne ingeschonken krijgt van de winkeliersvoorzitter. De foto werd gemaakt ruim een week voor het gesprek tussen winkeliers en politiek bij de start van de gevelrenovatie.

Onder de winkeliers doen verhalen de ronde dat er 2000 bewoners uit Pendrecht vertrokken zijn en dat er 500 woningen gesloopt zouden zijn. “Indianen-verhalen”, want er worden in de strook tussen de Sliedrechtstraat en Ossenisseweg – Abbenbroekweg – Raamsdonkweg in totaal 1200 woningen gesloopt over een periode van minstens 6 jaar.
Er is in januari 2006 begonnen met de sloop in de Dinteloordstraat. Er zijn inmiddels ook portiekflats in de Geertruidenbergtstraat en de Wagenbergstraat in de Tiengemetenbuurt gesloopt en de portiekflat van de Burghsluissingel en één portiekflat in de Ellewoutsdijkstraat in de Ossenissebuurt. Bovendien zijn er in de Ossenissebuurt nu 3 blokjes laagbouw weg. Bij elkaar zijn dat iets meer dan 300 woningen. Het aantal bewoners per woning ligt in Pendrecht net boven de twee per woning. In deze complexen ligt dat aantal iets lager. Dus zal het gaan om ongeveer 600 mensen. Van hen is een groot deel op een andere plek in de wijk teruggekomen. Kijk bijvoorbeeld in de Middelharnisstraat naar de samengevoegde flats in het project Zuiderdiep en je komt er veel voormalige bewoners uit de Ellewoutsdijkstraat en van de Burghsluissingel tegen. Ook verhuisden een aantal mensen naar het nieuwbouwproject Schelphoek in de Zierikzeebuurt. Uiteraard gingen er mensen de wijk uit. Het aantal inwoners van Pendrecht blijft echter schommelen rond de 12.000 inwoners. In 2001 telde de COS 12.413 inwoners en in 2007 zijn dat er 11.999.
414 bewoners minder in 6 jaar tijd, dat geeft dus een heel ander beeld.
Blijft staan dat het stagneren van de bouw funest is voor bewoners, die graag in de wijk willen blijven wonen en voor de ondernemers in de wijk. Daar hebben de winkeliers dus duidelijk een punt.

Een andere zaak is het parkeerbeleid rond Plein 1953. De winkeliers worden benadeeld, doordat er parkeermeters staan in de straten rondom Plein 1953 en soms heeft het er de schijn van dat de parkeerwachters op de loer te liggen om prenten uit te delen.
Al jaren proberen portefeuillehouders van de deelgemeente Charlois het parkeren rond Plein 1953 te versoepelen. Maar zij krijgen dat niet voor elkaar.
Er wordt nu een actie gevoerd door de Bewonersorganisatie Pendrecht en de winkeliersvereniging Pendrecht. Ja echt om het parkeren in de garage en rondom het plein gratis te maken.