Yasmine Allas slaat de spijker op zijn kop

“Wat een mooie vrouw hè?”, grapte iemand tegen de fotograaf van Vitaal Pendrecht, toen hij dit plaatje van Yasmine maakte. “Nou ik bewonder meer wat er in die hersenpan achter dat gezicht zit”, reageerde hij.

Het thema was dit jaar bij het iftar diner ‘Het vrije woord’. Het is al weer bijna een jaar geleden dat de verschrikkelijke moord op Theo van Gogh plaatsvond. Deze gebeurtenis en meer recentelijk de bedreigingen aan het adres van NRC columniste Hasna El Maroudi, leidden tot veel maatschappelijke discussie over de vrijheid van meningsuiting en over de vraag of hier grenzen aan zijn.

Er was dan ook een programma met vanaf:
16.30 uur – 16.45 uur Inloop
16.45 uur – 17.00 uur Optreden Al Wahda koor
17.00 uur – 17.10 uur Welkomstwoord door Mohamed Sini, voorzitter Islam & Burgerschap en toespraak van minister Rita Verdonk
17.18 uur – 18.30 uur Verbreken van de vasten door een imam (om 17.18 uur) en iftar-buffet
18.30 uur – 18.40 uur Optreden Al Wahda Koor
18.40 uur – 19.25 uur Interactief gesprek over het thema ‘Het vrije woord’
Tussendoor was er ook nog een boodschap van de Raad van Kerken van Nederland.

Yasmine Allas, CDA-tweede kamerlid Curus, mevrouw Dijkman van Groen Links, Fadime Arslan en Mohamed uit Gouda zaten in het forum. Fadime Arslan is juriste en zei zette het vrije woord in een juridisch kader. De grondwet gaat vooral in op de vrijheid van drukpers. Het forum sprak behartenswaardige woorden over het vrije woord en over zelfdiscipline, zodat je jezelf inhoudt om een ander niet nodeloos te beledigen of te kwetsen.

Yasmine Allas deed twee uitspraken, die veel bijval vonden:
Zij riep op tot humor en zelfspot binnen de islamitische gemeenschap en haalde een voorbeeld aan uit de praktijk: “Een Nederlandse mevrouw zei tegen me: ‘in Nederland wachten we met overteken tot het licht op groen springt. ‘Nou mevrouw’, zei ik, ‘dan kunt u wachten tot u een ons weegt, want het verkeerslicht is kapot'”

Humor ligt immers op straat, is vaak hartstikke gratis en maakt meer duidelijk dan alle heilige boeken bij elkaar.