Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk

Frank de Groot
Arjen Leistra, orgel
Aanvang 15.00 uur

1. Samuel Scheidt (1587-1654)
Cantio Sacra “Warum betrübst du dich, mein Herz”
12 variaties voor orgel uit “Tabulatura Nova”
2. Heinrich Schütz (1585-1672)
“Selig sind die Toten” 6-stemmig motet uit “Geistliche Chormusik”
SWM 391
3. Hugo Distler (1908-1942)
“Wachet auf, ruft uns die Stimme” Partita voor orgel
Toccata
Bicinium
Fuge
p a u z e
In de pauze is koffie en thee te verkrijgen in de ontmoetingshal. U kunt de musici en de organisatoren aldaar ontmoeten.
4. Hugo Distler
“Totentanz”
4-stemmig motet, opus 12 nr. 2
Voor spreekstemmen en koor à capella

Kamerkoor Ad Libitum uit Rotterdam zingt sinds 2004 concerten in Zuid-Holland. Het koor bestaat uit geschoolde amateurzangers, die als gemeenschappelijke factor het enthousiasme voor zingen in kamerkoorbezetting en de liefde voor muziek hebben. Ad libitum is Latijn voor “naar believen”, een term die in de muziek aangeeft dat met zekere vrijheid stemmen/partijen toegevoegd of weggelaten kunnen worden (zoals de begeleiding), maar ad lib. geeft ook aan dat wat betreft tempokeuze, herhalingen of zelfs bij improvisaties naar believen gehandeld kan worden. Deze term spreekt voor een kamerkoor met plannen voor veelzijdig repertoire tot de verbeelding. De dirigent Frank de Groot en de solisten die onze concerten opluisteren (vocaal en instrumentaal) zijn altijd professionals.
Concerten en repetities vinden plaats in Rotterdam en Capelle aan de IJssel. Op uitnodiging treden we soms ook in andere steden op.
www.kamerkooradlibitum.nl

Frank de Groot (onder het affiche op zwart wit foto) studeerde koordirectie bij Frans Moonen en Barend Schuurman, orkestdirectie bij Arie van Beek. Naast Kamerkoor Ad Libitum leidt hij ook het koor Wassenaar Vocaliter. Hij is violist bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en primarius van het Doelenkwartet.

Arjen Leistra (Delft, 1973) studeerde orgel en kerkmuziek respectievelijk aan de
conservatoria in Rotterdam en Den Haag. Zijn docenten waren Arie Keijzer en Ben van Oosten (orgel DM en UM) en Marijke van Klaveren en Johann Th. Lemckert (kerkmuziek en improvisatie).
In 1996 werd Arjen 2e prijswinnaar van de “International Organcompetition” te Dublin (Ierland). Hetzelfde jaar werd Arjen Leistra benoemd tot cantor-organist van de Hoflaankerk te Rotterdam-Kralingen, per 1 september 2008 is hij aangesteld als organist van de Grote Kerk te Schiedam.
Na zijn afstuderen in 1998 vervolgde hij voor een jaar zijn orgelstudie bij Marie-Claire Alain in Parijs.
Arjen Leistra geeft orgelconcerten in het hele land. Hij is verder actief als begeleider van diverse koren op orgel en piano, als continuo-speler (op eigen kistorgel) en als componist.
In november 2005 en februari 2008 maakte hij concerttournees naar de Verenigde Staten en gaf recitals in Florida, Georgia en South- en North Carolina.
Van zijn orgelspel verschenen de afgelopen jaren verschillende cd’s. De laatste: “Robert Schumann: Werke für Pedalflügel” verscheen in december 2007 en kreeg, net als de vorige cd’s veel lovende recensies.
Meer informatie is te vinden op zijn website: www.arjenleistra.nl

Volgende concerten in de Open Hofkerk:

Project rondom Hugo Distler (1908-1942)
Zaterdag 28 november, 14.00 uur
Lezing over leven en werk door Bas de Vroome

Het concert van zondag 14 december door de Domcantorij uit Utrecht kan helaas door omstandigheden niet doorgaan.

De concerten worden georganiseerd door de Protestantse Wijkgemeente Pendrecht-Heijplaat. Zij worden mede mogelijk gemaakt door de deelgemeente Charlois en Woonstad Rotterdam.
Het laatste nieuws vindt u steeds op deze website

De concertcommissie werkt samen met de stichting Rotterdam Orgel Stad. Nadere informatie vindt u in de folder die verkrijgbaar is in de ontmoetingshal.