Zondagmiddagmuziek in de OpenHofkerk

De concerten worden mogelijk gemaakt door de kerkenraad van de Protestantse Wijkgemeente Slinge i.s.m. Rotterdam Orgelstad en Vitaal Pendrecht op zondag 14 december 2014 om 15:00 uur treedt vocaal ensemble Cambiata voor u op. Zaal open 14:00 uur. Toegang € 6,00 – pashouders € 4,00 – kinderen t/m 12 jaar gratis Kaarten beschikbaar aan de zaal.
Zondagmiddagmuziek in de Open Hof Kerk

De dirigente van het ensemble heeft een bijzonder en gevarieerd programma samengesteld met kerstliederen uit oude en nieuwe tijden. Soms à  capella, soms met piano- of orgelbegeleiding en zelfs liederen met begeleiding van 2 violen en orgel.

Het programma begint met oude liederen als “Het was een Maghetytverkoren” en “Vom Himmel kam der Engelschar”. Verder noemen we u liederen van o.a. Michaël Haydn, Franz Liszt, C.A. Bossi, Patrick Hadley en John Rutter. Orgelsolo van Bach “Vom Himmel hoch da komm ich her” en pianosolo van Domenico Scarlatti. Ook kunt u enige liederen meezingen!
Vocaal ensemble “Cambiata” bestaat uit zes vrouwen die liederen uit het klassieke koorgenre ten gehore brengen, onder de zeer deskundige leiding van zangpedagoge Elsa Kloos uit Heenvliet.

Deze zevenkoppige samenwerking, die al meerdere jaren duurt, heeft tot een hechte club geleid. De dames studeren met grote inzet en veel passie het repertoire in, met het doel om de liederen tijdens uitvoeringen met precisie, overgave en plezier te vertolken voor het concertpubliek.

Muziek is voor velen nauw verwant met emotie, en “Cambiata” hoopt met haar zang vandaag uw hartsnaren te bespelen…

Elsa Kloos werd geboren in Vlaardingen. Zij studeerde aan het Rotterdams Conservatorium. Haar leraren waren David Hollestelle, Hans Schouwman en Mr. Johannes den Hertog, verder aan het Mozarteum te Salzburg bij Günther Weissenborn en Gerald Moore. In München was haar leraar Hans Hotter. Later waren haar ”zangherders” Jan Veth en Aafje Heynis. Elsa werd op jonge leeftijd al een bekend zangeres. Zij zong zowel oratorium als lied. Buiten Nederland zong zij in Oostenrijk, Italië en in Zuid- Korea, Seoul. In de Musikverein te Wenen verleende zij tijdens de Schubertiades van Hermann
Prey haar medewerking aan de opera Der Spiegelritter. De Schubertiades in Rotterdam, Wenen, Ossiach, Seoul vormen een belangrijke “gouden draad” in haar leven.

De pianiste Ank Geul komt uit Schiedam. Zij volgde de middelbare school en het conservatorium in Rotterdam. Zij voltooide haar pianostudie in Utrecht en behaalde de “Prijs van Uitnemendheid” (hoogste onderscheiding in Nederland) in 1973. Van groot belang waren voor haar de masterclasses van de beroemde pianist György Sebök. Ank werkt veel met zangers en met koren.

De organist Jan van Dijk is vaste organist van de Open Hofkerk sinds 1981. Daarvóór was hij organist te Oude-Tonge (benoemd op 13 jarige leeftijd), Middelharnis en Zierikzee. Zijn vakopleiding ontving hij aan het Rotterdams Conservatorium en aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
Hij studeerde orgel bij Piet v.d. Kerkhoff, Arie J. Keijzer en Joh.Th.Lemckert, piano bij Bart Berman en kerkmuziek bij Barend Schuurman. Na zijn conservatoriumstudie studeerde hij aan de zomeracademie te Haarlem en later privé bij Bernard Bartelink. Andere zomercursussen volgde hij in Mechelen bij Flor Peters en in Salamanca (Spanje) bij Guy Bovet. Jan van Dijk gaf concerten in Middelharnis, Zierikzee, Goes, Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. In het buitenland concerteerde hij in Oostenrijk en Tsjechië.

Ook in 2015 wordt de serie “Zondagmiddagmuziek” voortgezet. Zet u de data alvast in uw agenda?

29 maart: Oeral Kozakkenkoor
14 juni: Haags Quirinus Ensemble
27 september: Kamerkoor Rotterdam
13 december: Vocaal Ensemble “Cantica”