Zondagmiddagmuziek met Jan van Dijk en 10 jaar Rotterdam Orgel Stad.

Zondagmiddag 27 mei is het volgende concert in het kader van de Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk. Het concert begint om 15:00 uur.
Zondagmiddagmuziek in de Open Hof Kerk

Zondag 27 mei

aanvang 15:00 uur

Entree gratis, collecte aan de deur bij verlaten van de kerk

Pinksteren is het feest van de Geest, deel van de Heilige Drie-eenheid, Vader, Zoon en Heilige Geest. Een prachtig feest om mooie muziek te maken!
Natuurlijk worden composities uitgevoerd die gebaseerd zijn op Pinksteren. Bijvoorbeeld “Veni Creator Spiritus” van de oud-franse componist Jehan Titelouze maar ook werk van hedendaagse componisten. Hoofdmoot van het programma zal zijn de indrukwekkende Passacaglia van Joh. Seb. Bach.
Het tweede thema van dit concert is het 10-jarig bestaan van de stichting Rotterdam Orgel Stad, het samenwerkingsorgaan van Rotterdamse kerken die regelmatig orgelconcerten organiseren. De stich- ting geeft regelmatig de “orgelladder” uit, de agenda waar alle gezamenlijk georganiseerde concerten in worden vermeld.
Het orgel van de Open Hofkerk is één van de mooiste in Rotterdam. Het is een heel bijzonder instrument, gebouwd in 1971 door de fa.Vierdag uit Enschede. De stijl is “neo-barok” maar dan van de muzikale soort, helder maar toch met een zangerige orgelklank. Voor het instrument is steeds meer (inter-)nationale belangstelling.
Jan van Dijk is dan ook trots dat hij al sinds 1982 dit orgel “zijn” orgel mag noemen. Zijn eerste aan- stelling als kerkorganist kreeg hij in 1959 aan de Ned. Herv. Kerk te Oude-Tonge, hij was toen 13 jaar. Daarna is Jan organist geweest te Middelharnis (Grote Kerk) en Zierikzee (Gasthuiskerk). Hij studeerde orgel aan het Rotterdams Conservatorium bij Piet van de Kerkhoff en Arie J. Keijzer, piano bij Bart Berman; kerkmuziek aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Barend Schuurman en Joh. Th. Lemckert. Masterclasses volgde hij in Haarlem aan de orgelacademie en bij Flor Peters in Mechelen. Daarna Spaanse muziek in bij Guy Bovet in Salamanca.
Het concert maakt deel uit van de serie Zondagmiddagmuziek. Deze serie wordt gesubsidieerd door de deelgemeente Charlois. Er wordt samengewerkt met Vitaal Pendrecht en met de bovengenoemde stichting Rotterdam Orgel Stad.

Volgende concerten in de serie Zondagmiddagmuziek:

16 september, 15.00 uur
Concert door studenten van Codarts, het Rotterdams Conservatorium Gerard Verweij en Michael Riedel, orgel; Johannes Vermeer, zang

23 december, 15.00 uur

NEVA-ensemble uit Sint-Petersburg
Russische kerkmuziek en licht klassieke muziek door gerenommeerd vocaal ensemble met pianobegeleiding van Valeria Matygulina

Zie voor het laatste nieuws www.vitaalpendrecht.nl of www.wijkgemeenteslinge.nl Informatie bij Jan van Dijk, telefoon 0180-616452, e-mail janvandijk.organist@upcmail.nl

Orgelconcert door
Jan van Dijk