Zondagmiddagmuziek met twee organisten en altviolist

Zondagmiddag trok het concert in de Open Hofkerk 40 bezoekers. Een publiek dat ademloos luisterde naar een heerlijk concert.
Zondagmiddag

4 november,

vond het uitgestelde zondagmiddagmuziek-concert plaats

in de Open Hofkerk.

3 STUDENTEN CODARTS, ROTTERDAMS CONSERVATORIUM

speelden altviool en orgel

Jaarlijks wordt één concert in de serie zondagmiddagmuziek in samenwerking met Codarts georganiseerd. Hoofdvakdocent Bas de Vroome vraagt de studenten (ook van andere docenten) een interessant programma te verzorgen. Het is belangrijk voor studenten om te ervaren wat er komt kijken bij het organiseren van concerten. Het vraagt samenwerking en overleg. Door samen een dergelijk concert te geven in een vriendschappelijke sfeer ontstaan goede contacten.

De jonge musici hadden afgesproken werken van Buxtehude,
Bach, Distler en Hindemith ten gehore te brengen.
Altviolist Stijn van der Schoor (1993) is een talentvolle jongeman die, behalve dat hij zeer goed speelt, ook als secretaris van de Dutch Viola Society meewerkt aan het bekendmaken van de altviool onder het grote publiek.
Hij speelde de “Trauermusik” van Hindemith, een voorproefje daarvan was (en natuurlijk is nog steeds) te vinden op zijn website www.stijnvanderschoor.nl
Hij werd bijgestaan door Gerard Verweij op het Vierdag-orgel. Tijdens hun spel werd het euvel aan het orgel door Adriaan Hoek, de derde muzikant, aan Jan van Dijk gemeld. Jan greep meteen in en vroeg het publiek aan het eind van de Trauermusik een momentje pauze te nemen, zodat hij even als oliemannetje te werk kon gaan. Jan kent het orgel en zijn kwaaltjes immers als geen ander.

Dat vond men niet nodig. Iedereen had meteen door, dat de organist maar heel even nodig had. En om tussen het voorlaatste en het laatste muziekstuk een pauze te nemen? Het is toch veel leuker om na afloop van het concert nog even na te praten over de schoonheid van alle muziek van die middag.

Terug naar het concert. Beide organisten, Gerard Verweij en Adriaan Hoek, hebben al diverse prijzen bij orgelconcoursen gewonnen en hebben masterclasses gevolgd bij internationaal bekende organisten. Zij studeren bij Aart Bergwerff, Ben van Oosten en Bas de Vroome. Zie daarvoor ook www.gerardverweij.org

De muziek van zondagmiddag 4 november bestond uit:
D. Buxtehude (1637 – 1707) Praeludium ex C BuxWV 136 en Erhalt uns Herr dienem Wort BuxWV 185
En werd uitgevoerd door Gerard Verweij

vervolgens

J.S. Bach (1685 – 1750) Allegro uit Grambasonate III BWV 1029
uitgevoerd door Adriaan Hoek op orgel en Stijn van der Schoor op altviool

daarna

J.S. Bach (1685 – 1750) Dies’ sind die heiligen zehn Gebot BWV 678
uitgevoerd door Adriaan Hoek op het Vierdag-orgel

en daarna

J.S. Bach (1685 – 1750) Sonata I BWV 525 (3 delen)
Uitgevoerd door Gerard Verwij op het orgel

Daarna vertolkten Gerard Verweij en Stijn van der Schoor de Trauermuzik van Hindemith waarover al eerder gesproken werd.

Tot slot gingen alle registers los bij Distler’s (1908 – 1942) – Partita “Nun komm’der Heiden Heiland”. Adriaan Hoek maakte gretig gebruik van de schitterende klanken van het zeer gewaardeerde neobarok orgel uit 1971, bekend om zijn horizontale trompet en heldere klanken.

Vooraf werd iedereen verwelkomd met koffie of thee, na afloop kon er onder het genot van een glaasje nagepraat worden met elkaar en met de musici.

Dat gebeurde nadat de organisator van het zondagmiddagmuziek, Jan van Dijk, gezegd had dat hij een heerlijk concert had meegemaakt. Hij voegde er aan toe dat de toegang gratis was, maar de uitgang niet. Er stond bij de uitgang van de kerk dan ook iemand met een collecteblad klaar om de kosten van het concert een beetje te drukken.

Het volgend concert in de serie Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk:

23 december,

aanvang 15:00 uur

Het NEVA-ensemble uit Sint Petersburg.

Slavisch-Russische klassieke- en kerkmuziek door
5 professionele zangers met pianobegeleiding.

Toegang gratis, vrije gift bij de uitgang.
Een klein stukje uit de Trauermusik is te horen via bijgaande link naar YouTube