Zondagmiddagmuziek op 27 april 2008 in de Open Hofkerk!!

Op zondag 27 april om 3 uur ’s middags kunt u weer naar de Open Hofkerk komen voor een prachtig concert met zang, orgel en piano.
Mooie liederen en piano en orgelmuziek van o.a. Schubert, Schumann en Mendelssohn worden vertolkt door het vrouwen vocaal ensemble “Close Ensemble” en mannen vocaal ensemlble “In Musica Veritas” met Ank Geul op piano, Jan van Dijk op orgel en dirigent is Elsa Kloos.
Mooie liederen en piano en orgelmuziek van o.a. Schubert, Schumann en Mendelssohn worden vertolkt door de volgende medewerkenden:
Vrouwen vocaal ensemble “Close Ensemble”
Mannen vocaal ensemble “In Musica Veritas”
Dirigent Elsa Kloos
Ank Geul, piano
Jan van Dijk, orgel
In de pauze kunt u koffie drinken en elkaar en de musici ontmoeten.
Datum: 27 april 2008
Aanvangstijd: 15.00 uur
Toegang: € 5,–; pashouders € 3,–; kinderen gratis
Het Close Ensemble bestaat uit 12 zangeressen, hoofdzakelijk leerlingen van Elsa Kloos. Het repertoire omvat zowel 3-, 4-, 5- en 6-stemmige à-capella muziek als werken met begeleiding.
De muziek van Schubert en zijn vrienden komt grotendeels van manuscripten uit het archief van het “Gesellschaft der Musikfreunde” te Wenen.
De naam van het ensemble is niet alleen een variatie op de naam van de dirigente maar heeft ook een duidelijke betekenis: de stemmen worden gesmeed tot een éénheid in klank zodat de klank als zeer “close” wordt ervaren. De leden van het ensemble zijn ook “close” met elkaar en willen dat ook zijn met het publiek.

Het ensemble “In Musica Veritas” bestaat, evenals het Close Ensemble, hoofdzakelijk uit leerlingen van Elsa Kloos
Het repertoire is gericht op de werken van Franz Schubert, zijn vrienden en tijdgenoten.
In Musica Veritas, treedt afzonderlijk, maar ook samen met het Close Ensemble op.
Zoals het deze middag het geval is.
Het Ensemble had optredens te Burgh-Haamstede en bij Hosman Frêres in Vlaardingen.
Groot succes oogstte men, samen met het Close Ensemble tijdens prachtige, sfeervolle Kerstconcerten.
Eveneens in Oostvoorne en in het pittoreske Heenvliet.
Ook dit jaar zal dit zeker weer het geval zijn.
Elsa Kloos is bekend als zangeres, zangpedagoge en dirigente van 3 vocale ensembles. Als zangeres was zeker haar medewerking aan de uitvoering van Franz Schubert’s opera “Der Spiegelritter” in Wenen in de beroemde Musikverein een mooi debuut. Zij gaf vele concerten in binnen- en buitenland. Franz Schubert’s muziek geldt als een leidraad in haar leven. Zo organiseerde zij zgn. “Schubertiades” in de Rotterdamse Doelen, in Oostenrijk en zelfs in Zud-Korea. Elsa volgde masterclasses bij Gerald Moore, Hans Hotter te München en in Nederland bij Jan Veth en Aafje Heynis.
De organist Jan van Dijk gaf concerten in Nederland en Oostenrijk. Zijn belangrijkste docenten waren Arie J. Keijzer, Johann Lemckert en Bernard Bartelink. Hij volgde zomercursussen in Mechelen en in Haarlem. Hij is reeds meer dan 25 jaar organist van de Open Hofkerk.