Zondagmiddagmuziek rond 50-jarig organisten jubileum van Jan van Dijk

Om 15:00 uur op zondagmiddag 18 september begint het jubileumconcert van Jan van Dijk. Hij is dan 50 jaar organist.

Zijn jubileum als organist van de Open Hofkerk is in 2006 gevierd. Hij begon op 13 jarige leeftijd als organist in Oude Tonge. En later in Middelharnis en Zierikzee. In Pendrecht voelt Jan zich dus helemaal thuis. Een Oude Tongestraat ontbreekt, maar Middelharnis en Zierikzee zijn in de wijk vernoemd.

De scriba van de wijkgemeente Henny Meijer schrijft de volgende uitnodiging:

‘Geachte Mevrouw, Mijnheer

Het is de kerkenraad van wijkgemeente Slinge een genoegen u uit te nodigen voor het feestelijke concert ter viering van het 50-jarig jubileum van organist Jan van Dijk.
Jan kreeg zijn eerste aanstelling als kerkorganist op 1 september 1959 aan de Ned. Herv. Kerk te Oude-Tonge, hij was toen 13 jaar. Achtereenvolgens is Jan organist geweest te Middelharnis (Grote Kerk) en Zierikzee (Gasthuiskerk). Sinds 1982 bespeelt hij het orgel in onze Open Hofkerk. Gedurende twee jaar in deze hele periode had Jan geen aanstelling, vandaar dat de viering van dit feit twee jaar later plaatsvindt dan gebruikelijk.

Het concert vindt plaats op zondag 18 september a.s., aanvang 15.00 uur. Er is geen pauze maar vooraf kunt u een kopje koffie of thee drinken. Na afloop om ca. 16.00 uur kunt u Jan en zijn echtgenote feliciteren onder het genot van een hapje en een drankje.

Het concert vindt plaats in het kader van de serie Zondagmiddagmuziek die wordt gesubsidieerd door de deelgemeente Charlois en mede mogelijk wordt gemaakt door Woonstad Rotterdam. Het programma bestaat uit composities van Buxtehude en Johan Sebastian Bach. Daarna speelt Jan werken van zijn oud-docenten Arie J. Keijzer, Bernard Bartelink en Joh. Th. Lemckert alsmede van zijn eigen leerling Margreeth de Jong. Als scharnierpunt in het programma hoort u 4 variaties over psalm 121 van de 93-jarige componist Jan van Dijk uit Tilburg.

Wij hopen dat u deze bijzondere middag kunt meemaken.

Graag ontvang ik een telefoontje of e-mail om uw komst te bevestigen!’

Met vriendelijke groeten,

H.Th. Meijer, scriba