Zorg terug in Valckensteyn, feest voor de bewoners

Ze leken aan zijn lippen te hangen. Wil Quispel in het midden en mevrouw Kipping rechts. Ze zijn trots op hem. Ger Houben heeft er dan ook alles aan gedaan om Valckensteyn weer op de kaart te zetten. Hij is manager herstructurering bij de Nieuwe Unie en beet het spits af bij de toespraakjes.
Hij begon met te zeggen dat het een feest voor bewoners was en dat die niet zitten te wachten op toespraken door bobo’s. Na 5 minuten moest de geluidsman de stekker er maar resoluut uittrekken, volgens Houben.
Zijn eerste contact met Valckensteyn dateert van februari 2001, toen hij op de vestiging Pendrecht ging werken. Er was een Stichting Valckensteyn en het bericht kwam binnen, dat de verzorging zou worden opgeheven. “Ik viel dus letterlijk en figuurlijk met de neus in de boter”, aldus Houben, “Ik kreeg een spoedcursus Valckensteyn. En merkte dat de gemiddelde leeftijd 83 jaar was. Dat de staat van onderhoud goed, maar de uitstraling ernstig gedateerd was. Het imago had iets van het laatste woonadres voor Pendrechtenaren. Een gemeenschap op zich. Maar ook: een gebouw met een enorme potentie, met veel kansen”.
“Met een positieve grondhouding zijn we aan een vernieuwde toekomst gaan werken. Ik was hier kind aan huis. Later kwam ik hier minder. Maar nu ik hier terugkom, zie ik dat er veel in positieve zin is veranderd”.
Vooral van binnen vindt hij dat goed te zien. En wijst op de extreme kleuren bij de kinderopvang. Hij vindt het fantastisch geworden.
“In Valckensteyn wordt een servicepakket aangeboden waar je U tegen zegt:
– alarmering via Erasmusbrug
– zorg binnen het gebouw
– joga
– maaltijdvoorziening
– loggerwoning
– activiteietenbegeleiding
– kapsalons en pedicure
– activiteitenbegeleiding
– baliebezetting en
– over een tijdje komt voor tijdelijk verzorging terug in het gebouw.
– helaa geen huisarts en geen winkel.

Onder de bewoners is volgens Ger Houben de rust weergekeerd en wonen mensen hier zonder zorgen en met veel plezier. Er is een grote groep vrijwilligers, zowel bewoners uit Valckensteyn zelf als uit de omgeving.
Houben besluit met: “Als ik nu naar Valckensteyn kijk dan is dat grijze verzorgingshuisachtig imago helemaal verdwenen. Valckensteyn is getransformeerd in een modern woongebouw voor ouderen met prima faciliteiten, waar het voor een hele grote groep ouderen nog jaren lang prettig wonen zal zijn. Ik wens alle bewoners, vrijwilligers en professionals die op de één of andere manier bij Valckensteyn zijn betrokken een prettig feest en alle goeds voor de toekomst”.

Hij werd gevolgd door Peter de Looff directeur bij Thuiszorg Rotterdam afdeling Charlois. Peter kent Valckensteyn wat langer, vanaf 1992. Hij heeft nog nooit het gevoel gahad bobo te zijn geweest, als hij aan Valckensteyn denkt. “Wat hier staat is vooral aan de bewoners te danken”, zegt De Looff. Hij deelde ook lof uit aan collega-instelling De Stromen, die Valckensteyn nooit hebben laten vallen. Ook de Stichting Hillevliet en het Kinder Service Hotel kregen applaus van hem. “Er is een unieke prestatie geleverd”, aldus de directeur en hij vergeet niet de rol van de deelgemeente op de achtergrond te vermelden. “Maar dat is allemaal te danken aan de kritische noten van de bewoners en daar ben ik u dankbaar voor. Daar blijven wij scherp door”, was zijn besluit en leidde het optreden van verzorgers van het Kinder Service Hotel in, die een stuk opvoerden en zongen met een aantal van de kinderen om zich heen.

Lionel Martijn sloot de rij en drukte de mensen op het hart vooral gebruik te maken van de bar met dit warme weer. ook hij richtte zich kort tot de aanwezigen. Hij merkte op dat de rol van de deelgemeente en hem maar bescheiden was geweest en dat hij mensen om tafel had gevraagd. Die mensen hebben vervolgens goed hun werk gedaan en ervoor gezorgd, dat Valckensteyn er weer goed voorstaat. “Er is nu een bar en die kunnen we met dit warme weer goed gebruiken. Neem vooral een drankje”, was zijn slotwoord.

Na de receptie ging het feestgedruis nog lang door. Ed Seibert van de Opzoomergroep bij Valckensteyn had een afterparty georganiseerd. En voor de gelegenheid ook de overburen van Valckensteyn aan de Burghsluissingel uitgenodigd. De Opzoomergroep had zelfs nieuwe haring ingeslagen.