Zuiderkroon luidt einde van huisartsentekort Pendrecht in

In het Rotterdams Dagblad lezen we:

Gezondheidscentrum Zuiderkroon opent donderdagmiddag officieel zijn deuren aan het Vlissingenplein in Pendrecht. In het gezondheidscentrum zijn zes huisartsen, fysiotherapiepraktijk Erkelens, Servoce Apotheek Pendrecht, Thuiszorg Rottredam, Charlois’ Welzijn, De Stromen Zorg Thuis en een allochtone zorgconsulent gevestigd.
Met de opening van Zuiderkroon is een einde gekomen aan het nijpende huisartsentekort in Pendrecht, dat twee jaar geleden leidde tot felle protesten bij bewoners. De laatste huisarts vertrok toen uit de wijk, omdat hem naar eigen zeggen het werken onmogelijk werd gemaakt door de zorgverzekeraar Kort daarvoor was een andere huisarts om persoonlijke redenen gestopt. *)
Het gezondheidscentrum is ontwikkeld door de stichting Boog, die ook zo’n centrum exploiteert in de Beverwaard. De huisartsen zijn er in loondienst, waardoor zij niet de administratieve lasten van een eigen praktijk hoeven te dragen. Het merendeel werkt er parttime, maar wel hebben alle dokters vaste dagen waarop ze spreekuur houden. “Patiënten zijn bij een vaste huisarts ingeschreven”, licht Rob Hartings van de stichting Boog toe. “Daarmee is een einde gekomen aan de steeds wisselende huisartsen in Pendrecht.”
In het gezondheidscentrum komt een speciaal servicepunt, waar Pendrechters terecht kunnen met vragen op het gebied van welzijn en wonen.
Bijzonder is ook dat alle in het pand gevestigde disciplines nauw met elkaar gaan samenwerken.
Toen zich in Pendrecht het tekort aan huisartsen aftekende, zijn de gemeente Rotterdam, de Districts Huisartsen Vereniging, het Regionaal Patiënten en Consumenten Platform Rijnmond en zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea samen het project Zorgimpuls gestart. Daaruit is de Zuiderkroon voortgevloeid. Bij de opening zijn wethouder Marianne van den Anker en portefeuillehouder Lionel Martijn van de deelgemeente Charlois aanwezig.

*) de krant spreekt over de huisartsen Van Wijngaarden en Dekkers, die in de loop van 2003 vertrokken. De krant ziet over het hoofd dat dokter Speksnijder ook een praktijk in Pendrecht had en heeft en dat deze huisarts doorgaat met zijn praktijk. Speksnijder handhaaft zijn praktijk aan de Zijpe en werkt wel samen met de artsen in het Gezondheidscentrum Zuiderkroon.