Zuiderparkdagen voor één keer terug op de oorspronkelijke plek

Ieder jaar in juli zijn de Zuiderparkdagen. Het evenement begon ooit onder de naam Charlois Bruist en is uitgegroeid tot één van de grootste parkevenementen in Rotterdam. Jarenlang waren de Zuiderparkdagen op het boomrijke terrein achter de Oliphant maar na de herinrichting van het Zuiderpark werd deze plek verlaten. In het “nieuwe” Zuiderpark is een evenemententerrein aangelegd en de Zuiderparkdagen verhuisden daar naar toe. Daar was meer ruimte maar de intieme sfeer van vroeger was er niet meer, een ander nadeel voor Pendrechtenaren was dat het verder weg was.

Vandaag was het Evenemententerrein in gebruik voor de Ladiesrun zodat de Zuiderparkdagen éénmalig terugkeerden op de oorspronkelijke locatie. Zaterdag was het onstuimig weer maar op zondag was de wind afgenomen en scheen de zon volop met als gevolg dat er de ouderwetse gezellige drukte heerste.

De formule van de Zuiderparkdagen is de laatste jaren niet veranderd: er waren kraampjes, activiteiten voor jong en oud, demonstraties en een muziekpodium. Er was ook een stand van PIT 010 en daar stonden Karin van der Gaauw en Elly Kamperman (grote foto), Karin werkt nog niet zo lang bij PIT 010 en is vrijwilligersmakelaar.

De beide Pendrechtse burgemeesters zijn vaste bezoekers van de Zuiderparkdagen. Zij doen dat onafhankelijk van elkaar maar toch komen de beide burgervaders elkaar altijd tegen, dit keer gebeurde dat uitgerekend bij de kraam van PIT 010.

De Ladiesrun, een looptocht van 5 of 10 kilometer voor vrouwen tegen kanker, was op zondag. De directeur van de stichting Pink Ribbon kreeg na afloop een cheque van € 11.859, dat was het totaalbedrag aan donaties die de deelneemsters bij inschrijving hebben gedoneerd. Pink Ribbon levert al bijna tien jaar een bijdrage aan de strijd tegen kanker. De meeste deelneemsters waren in het roze gekleed, de loopsters liepen door het Zuiderpark en kwamen vlak langs het terrein van de Zuiderparkdagen (fotootje rechtsonder).