Groot wijkfeest ter afsluiting van Tuin op het Zuiden

Met het Festival op het Zuiden werd gisteren (zaterdag) de feestelijke afsluiting van de Tuin op het Zuiden gevierd.

De algehele herstructurering van Pendrecht was ingrijpend en bracht voor veel bewoners onzekerheid met zich mee. Zij vroegen zich af waar ze heen moesten, of ze het wel konden betalen en of het nog de moeite waard was om hun woning op te knappen. Toen de kredietcrisis zich aandiende, was de bouw van de Tuin op het Zuiden in volle gang. De directie van Woonstad Rotterdam worstelde met de vraag of ze haar beloften nog wel kon waarmaken.

Uiteindelijk kon het project toch worden afgerond. Directeur van Woonstad Rotterdam, Maria Molenaar, bedankte iedereen voor zijn medewerking in de voorbije jaren, maar liet tegelijkertijd weten dat dit niet betekent dat er verder niets meer wordt gedaan. Er zijn nog steeds complexen die aandacht nodig hebben.

Activiteiten op Plein 1953
Het Festival op het Zuiden vormde de feestelijke afsluiting van de Tuin op het Zuiden. Op Plein 1953 waren diverse activiteiten en in het nieuwbouwgebied vonden rondleidingen plaats. Kinderen konden knutselen, kanovaren en uitrusten in de hangmatten die tussen de bomen hingen. Schapen werden geschoren en wie wilde, mocht het ook proberen. Aan tafels kon men een praatje met elkaar maken. Op de tafels lagen tafelkleden met de plattegrond van de wijk. Er was een bord met een enorme ansichtkaart met ‘Groeten uit Pendrecht’ neergezet met een gat erin; als je erachter ging staan, kon je op de foto. Op het podium werd een speciaal Pendrecht-lied gezongen.

Rondleidingen in de wijk
Wethouder Schneider (stedelijke ontwikkeling en integratie) was onder de indruk van Pendrecht en de veranderingen. Hij liep mee met een van de rondleidingen, startend in de ruimte van de Kinderfaculteit bij Stichting Vitaal Pendrecht, ook een ontwerp van architect Endry van Velzen van Bureau De Nijl. Na een korte uitleg van Harry Kock, voorzitter van Stichting Vitaal Pendrecht en nachtburgemeester van Pendrecht, trok een redelijk groot gezelschap richting de Tuin op het Zuiden onder leiding van gids Coen en interviewster Martine. Op diverse plekken onderweg kreeg men uitleg van onder andere kunstenares Milou van Ham over de kunstramen in de Middelharnisstraat en van Mario Bosch, de Pendrechtse dagburgemeester, over de naam van het Ovezandepad. Ook werd een leegstaande woning bekeken. Men sloot af met een hapje en drankje nabij de Ellewoutsdijkstraat.

IMG_3008 IMG_3019

IMG_3025 IMG_3026