60 jaar geleden

Vandaag is het precies 60 jaar geleden dat het eerste blok woningen van Pendrecht is opgeleverd. Het blok aan de Oldegaarde 988-998 omvatte 6 eengezinswoningen en een aanbouw die het eerste onderkomen van OWG zou worden, in de zijgevel van het achterste huis zat de op 29 maart 1954 door Meijer Frenkel gelegde eerste steen. Tussen de woning op nummer 998A en het kantoor op nummer 998B was zelfs een verbindingsdeur en het zal daarom niet toevallig zijn dat secretaris-penningmeester Meijer Frenkel dit huis toegewezen kreeg.

De oplevering van het eerste rijtje woningen was op 2 november 1954 en werd een feestelijke gebeurtenis: wethouder Jan Meertens van Volkshuisvesting hield een toespraak en reikte daarna de sleutels uit aan de zes gelukkigen. Meijer Frenkel kreeg als eerste de sleutels zodat hij kan worden aangemerkt als de eerste Pendrechtenaar. De vijfkamerwoningen waren voor die tijd heel modern, een bijzonderheid waren de tuimelramen op de slaapverdieping die om een horizontale as draaien waardoor ze ook aan de buitenzijde gemakkelijk gezeemd kunnen worden.

Het eerste woonblok van Pendrecht is helaas niet bewaard gebleven, na een bouwtechnisch onderzoek eind vorige eeuw is gebleken dat een opknapbeurt niet meer rendabel is. Enkele huizen worden tijdelijk nog voor andere doeleinden gebruikt maar het einde is onvermijdelijk: in de zomer van 2004 wordt het blok met de grond gelijk gemaakt. Kort voor de afbraak is de historische eerste steen verwijderd en opgeslagen bij de Nieuwe Unie (de opvolger van OWG en de voorloper van het huidige Woonstad Rotterdam), deze steen bevindt zich nu in de Geluksmuur bij de Zijpe.

Op 16 mei 2007 heeft toenmalige deelraadslid Ed Goverde de eerste paal geslagen voor de nieuwe woningen op deze locatie. De bouw verloopt voorspoedig en in het voorjaar van 2008 zijn de woningen opgeleverd. De huizen op de plek van het toenmalige eerste blok hebben precies dezelfde nummers gekregen als hun voorgangers, alleen het laatste huis heeft geen toevoeging A meer. Net als de oorspronkelijke woningen hebben de nieuwe huizen puntdaken.