Actief Opzoomeren in de Zuiderkroon

In de Zuiderkroon wonen veel liefhebbers van het Opzoomeren. Drie leden van het Opzoomerteam doen deze week hun verhaal in Weekblad De Echo. Lees hier het oorspronkelijke verhaal.
‘Het is ook heel gezellig om te doen’

PENDRECHT – Opzoomeren brengt bewoners bij elkaar en ook in de Zuiderkroon-flats doen bewoners er actief aan mee. Het Opzoomerteam bestaat hier uit acht leden. Drie dames hiervan vertellen waarom ze zo graag Opzoomeren.

‘Je wilt contact met de andere bewoners’, begint Elly Kock, ‘anders zie en ken je elkaar niet. Bovendien zijn er genoeg mensen die eenzaam zijn. Door Opzoomeren kun je bewoners bij elkaar brengen.’ Annie de Bruin: ‘Het is natuurlijk ook heel gezellig om te doen.’ Daarnaast brengt het een stukje veiligheid met zich mee. Maja den Hollander: ‘Er zijn sleutels in beheer voor het geval er iets aan de hand is. Zo belde pas nog een dochter op dat ze haar moeder maar niet kon bereiken. Wij gingen kijken en gelukkig bleek er niets aan de hand te zijn.’

Toen de flats er net stonden in 2003 organiseerden ze beiden hun eigen Opzoomeractiviteiten. Later werd dit samengevoegd. In de lage flat is de gemiddelde leeftijd van de bewoners zestig jaar, maar wonen ook verschillende gezinnen met kinderen. In de hoge flat wonen veel bewoners boven de tachtig en negentig jaar. ‘Daar is het moeilijker om mensen zover te krijgen mee te doen vanwege de hoge leeftijd’, vertelt Maja. ‘Ook de gezinnen krijg je niet makkelijk mee. Maar gedag zeggen en een praatje maken lukt gelukkig wel’, vult Annie aan.

De activiteiten die georganiseerd worden, zijn divers: in het voorjaar maken bijvoorbeeld zo’n vijftig bewoners met elkaar het voorplein schoon. Dan maken ze het plein onkruidvrij en snoeien de planten. Soms komen ze wel eens iets grappigs tegen, zoals een eend die in een bloembak zit te broeden. Met de kerst wordt een grote kerstboom opgetuigd, en soms is er een lunch, stamppottenavond of een bustochtje. Elly: ‘De laatste keer reden we de hele stad door. Van Lombardijen tot de Waalhaven. Grandioos vond iedereen het.’

Een rommelmarkt die eens werd gehouden, was een groot succes. Al moest de harmonie wel snel naar binnen om verder te spelen vanwege de regen. In het tussengelegen restaurant is er wekelijks sjoelen, klaverjassen, jokeren en de maandelijkse bingo. ‘Dat organiseer ik samen met mijn man Frans en doen we vanuit de Huurdersvereniging Zuiderkroon’, vertelt Maja.

Er is dus altijd wel iets te doen in de Zuiderkroon: ‘Het lijkt wel alsof we het steeds drukker krijgen!’, klinkt het in koor.