Huurderscommissie Zuiderparkflat houdt oogje in het zeil

De Huurderscommissie van de Zuiderparkflat organiseert vele gezellige activiteiten maar houdt daarnaast ook een streng oogje in het zeil op het reilen en zeilen in de flat. Onlangs stonden ze in Weekblad De Echo. Lees hier het oorspronkelijke verhaal.
‘Alles is perfect hier’

PENDRECHT – Omzien naar elkaar en leven in een schone omgeving. Twee zaken die hoog in het vaandel staan bij de Huurderscommissie van de Zuiderparkflat. ‘Ons motto is: omzien naar elkaar. Daar ben je toch mens voor?’, vindt Lien Vlaardingerbroek.

In 1980 werd de Huurderscommissie Zuiderparkflat opgericht. ‘Je kunt niet steeds de politie of de woningcorporatie bellen. Bovendien is het goed voor de sociale contacten in de flat. We keken wie wat kon doen en kwamen zo bij elkaar’, vertelt voorzitter Aad Vlaardingerbroek over het ontstaan.

De commissie van de 55+flat aan de Ooltgensplaathof zit niet stil. Er wordt regelmatig vergaderd en bewoners ontvangen een Paas- en Kerstgroet, bestaande uit een kleine attentie. Wie net uit het ziekenhuis komt, krijgt fruit. Voor huwelijksjubilea zijn er bloemen. In januari is er de nieuwjaarsreceptie, in het voorjaar de zomerbrunch en in de zomer staat de barbecue klaar. Lien, de vrouw van Aad: ‘Het optuigen van de kerstboom en het dagje uit zijn wel aangepast, want we hebben ook een stel negentigjarigen in de flat.’

Voor niets gaat de zon op, want behalve vermaak kent de Zuiderparkflat ook een reglement. An Kooijman, die tevens in de Opzoomergroep van de flat zit waarmee de commissie samenwerkt, houdt hierop een streng oogje in het zeil. ‘We hebben regels opgesteld zoals geen lawaai op late uren en geen vuil op de galerij. Iedere nieuwe bewoner wijzen we daarop. Want als je ze een vinger geeft, pakken ze je hand’, vertelt ze.

Ze maakt ook de buitenomgeving regelmatig schoon. ‘Ik wil gewoon dat onze flat schoon en netjes is. In andere flats zie je wel eens stapels kranten in de hal liggen. Nou, bij ons niet. Wij stoppen die gewoon weer terug in de brievenbus. Zo leren ze het vanzelf wel af. Ja, ik ben erg streng hierin en geef niet toe ook. Soms wordt iemand wel eens boos, maar ik blijf gewoon groeten, en zij uiteindelijk ook.’

Aad: ‘Wie zijn vuil niet op de juiste manier weggooit, wordt teruggeroepen. We deinzen er niet voor terug vuilniszakken open te breken om te kijken van wie het is. Uiteraard gaan we er dan meteen op af.’

De ordelijke handhaving werpt zeker zijn vruchten af. ‘Bewoners zijn trots dat het hier zo schoon is. Ze zeggen trots: “Ik kreeg visite en die vonden het zo keurig hier”,’ zegt Lien. An: ‘Alles is perfect hier.’