Al 105 jaar een begrip: Toon Hoek Vishandel

Terwijl de zon hoog aan de hemel staat en het kwik waarschijnlijk makkelijk de 28 graden aantikt, staan Marja en Toon, zelfs aan het einde van deze warme voorzomerse dag, nog even opgewekt en vriendelijk de klanten te woord als ze waarschijnlijk nog in de koelte om 9 uur ’s ochtends deden. Trots laten ze een tiental foto’s aan de binnenwand van hun viskraam zien. De foto’s, die ruim een eeuw aan geschiedenis vertellen. Een geschiedenis van overgrootvaders, grootvaders en vaders.

Dit jaar vieren ze hun 105-jarig jubileum, een prachtige nieuwe mijlpaal. In al deze jaren is Toon Hoek Vishandel een begrip en aanwinst geweest voor de vele Rotterdamse wijken waar ze hebben gestaan.

Niet alleen voor de vis

Terwijl Toon aandachtig de vis staat schoon te maken, staat Marja vriendelijk en behulpzaam de klanten te woord. De klanten, waarvan ze sommigen inmiddels al tientallen jaren kennen, komen niet alleen langs om vis te kopen. Het moge direct duidelijk zijn dat de klanten óók voor Toon en Marja komen; gewoon even een praatje maken met de attente visverkopers die al jaren een begrip zijn in Pendrecht én daarbuiten. “Mijn ouders zijn 40 jaar geleden in Pendrecht begonnen. Daarna hebben ze met hun viskraam in IJsselmonde gestaan. Zij gingen in 2005 met pensioen. Veel van hun vaste klanten zijn sindsdien vaste klanten bij ons,” aldus Marja. “Voor een lekker visje ga je wel even een eindje om hoor.”

Een prachtig aandenken aan hoe het ooit begon. Marja: “Deze foto was oorspronkelijk een ambachtelijk erts. Ze hadden natuurlijk nog geen fototoestellen in die tijd.”

Van vaste naar mobiele kraam

Tientallen jaren geleden startten Toon en Marja hun vishandel op Plein 1953. In de tijd dat het plein nog levendig en groen was, vele winkels en gezelligheid kende evenals rozenperken, plantsoenen en een grasveld. Het plein, zoals de huidige generatie het tegenwoordig kent, had destijds nog niet de huidige indeling; zo stond bijvoorbeeld het gebouw er nog niet waar nu Dirk zit.

Terwijl Marja in de hoge temperaturen lichtelijk zwetend continue het krukje op en af stapt, vertelt ze lachend: “Deze wagen is voor ons op maat gemaakt. Dat zou ideaal zijn geweest. Echter heeft Toon er bij het installeren van de vitrine niet aan gedacht dat ik niet lang genoeg ben om er bovenuit te kijken en de klanten te helpen.” Gelukkig maakt het enthousiasme in haar werk het op en af stappen van het krukje veel goed.

“We hadden destijds een vaste kraam met elektra en stromend water,” verteld Marja. “Helaas moesten we eind jaren negentig plaatsmaken voor de herinrichting van het plein en zodoende verkasten we naar de overkant van de straat, onze huidige plek.” Toon vult aan: “Op deze plek hebben we toen nog één jaar gestaan met de vaste viskraam. De gemeente besloot toen helaas dat ze niet langer vaste kramen in het straatbeeld wilden. Vanaf dat moment in 2002 zijn we doorgegaan met onze huidige mobiele wagen.”

In de beginjaren. Op de foto de grootvader (tweede van rechts) en vader (rechts) van Marja.

Pendrecht anno nu

Dat de wijk niet alleen qua uiterlijk is veranderd, wordt bevestigd door het echtpaar. “Vroeger was er een duidelijke verdeling tussen Pendrecht en Zuidwijk. In Zuidwijk zaten veel havenarbeiders, in Pendrecht vond je de yuppen, de kantoorwerkers”, verteld Toon. “De Wielewaal kende bijvoorbeeld ook een grote Indonesische gemeenschap; deze mensen zijn allemaal vertrokken naar steden buiten Rotterdam. Heel jammer, want het waren enorm vriendelijke mensen. Helaas voelden ze zich aangekeken op de rottigheid die werd uitgehaald in de wijk, terwijl ze er niets mee te maken hadden.”

Met het wegtrekken van veel oorspronkelijke bewoners van Pendrecht, veranderde destijds ook de vaste klantenkring van de vishandel. Maar desondanks voelen ze zich nog steeds als een vis in het water in onze gemelangeerde wijk. Last van een onveilig gevoel hebben ze niet: “In al die jaren hebben we slechts één keer een situatie meegemaakt die verontrustend was, maar ook toen is er verder niets gebeurd,” aldus Marja.

De meeste klanten van Marja en Toon zijn al wat ouder. Toon: “De jeugd van tegenwoordig kan alleen de McDonalds vinden, dat is erg jammer.” Wellicht komen ze echter over twee weken wel even een kijkje nemen; dan start namelijk de verkoop van de nieuwe haring.

Nieuwe haring, nieuwe haring, nieuwe haring

Het nieuwe haring seizoen gaat bijna van start. “Mijn dochter komt bijspringen in die dagen, want het zal razend druk worden. Iedereen zit te wachten op een lekker harinkje,” aldus Marja. En lekker is de haring van Toon en Marja zeker. In 2005 zijn ze als 5e geëindigd in de AD Haringtest! “Toen de testen nog eerlijk verliepen,” knipoogt Marja.

Speciaal voor de verwachte drukte voor de nieuwe haring is de vishandel dan van maandag tot en met zaterdag geopend (dit is normaal van dinsdag tot en met zaterdag). En wanneer u die nieuwe haring kan verwachten? Vanaf 16 juni!

Toon en Marja hebben ook een Facebookpagina waarop zij actuele informatie delen over hun openingstijden en assortiment. U vindt de pagina hier.