Arboretum Pendrecht weer stapje verder

Alisa Troost, bedrijfsleider Sport en Recreatie, en Corstiaan den Boer, ooit in diezelfde functie en nu eigenaar van de Zorgboerderij De Zuidpunt, en Jaap Vroegop, Bien Hofman en Rieks Westrik hadden een constructief gesprek bij de Educatieve Tuin aan de Middelharnisstraat.

Van verschillende kanten is geld vrijgemaakt om het plan van Vitaal Pendrecht: een Arboretum in de wijk, waar te maken. Arbor is boom in het Latijn en om meteen met de deur in huis te vallen. Er zullen wel bomen bij komen, maar een groot deel van de tuin zal in oude glorie hersteld worden. Er komen: een kruidentuin, tuintjes voor de kinderen van Kinderfaculteit, seniorentuintjes, een pluktuin en in de strook helemaal achterin en rondom de tuin staan bomen en daarvan komen er bijzondere exemplaren van bij. In dit bericht wordt straks ook gesproken over bijenteelt en bijenkorven, die bedacht zijn voor een deel van de tuin aan de Middelahranisstraat 275.

De Jeu de Boules Vereniging Rotterdam ’82 heeft 3 grote bakken met grind waar op een aantal dagen per week gespeeld wordt. De vereniging vreesde dat het einde verhaal zou worden. Zij maken al heel lang gebruik van het terrein en als de plannen door gaan zullen ze dat nog heel lang doen.

Zij maken naast de banen ook gebruik van het gebouwtje op het terrein. Dat zal intensiever gebruikt gaan worden. Een Kroatische Vereniging is via de deelgemeente Charlois aangeschoven om bijeenkomsten te hebben in dat gebouw. De Stichting Pet’je af Rotterdam gaat ook gebruik maken van het gebouw en de tuin aan de Middelharnisstraat 275. Veel levendigheid dus.

Op de achterste strook van het terrein kun je geen zaken gaan verbouwen. Er kan niet gegeten worden van de opbrengst van die strook. Er ligt koolas en er zitten dus PAK’s, Polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de grond. Bomen kunnen er wel groeien en die staan er al maar er komen er meer en langs de tuin staan er ook. Populieren weliswaar, maar toch …….

Er werden afspraken gemaakt over het onderhoud, het in orde brengen van het terrein en wie dat dan gaat doen.

Interesse gekregen? Schrijf een reactiemail!

Later op de dag kwam Nico van Noorloos, bewoner uit de wijk, imker en kenner van de bijencultuur in Rotterdam. Nico heeft zich gemeld als bewoner uit de wijk, die graag college over de bijenteelt wil geven aan kinderen uit de wijk. Bijen zijn onmisbaar in de jaarlijkse cyclus van de bloemen- en plantenwereld.
Op de achterste strook van de tuin is een plek waar je heel goed een aantal bijenkorven zou kunnen plaatsen. Dat er PAK’s onder zitten is ook voor deze nuttige insecten niet van belang.

Dus ….