Bewoners van de hoge toren aan het Vlissingenplein zijn getergd!

“Donderdag wordt het D-Day”, zei hij aan de telefoon tegen opbouwwerker Rieks Westrik, “kunnen jij Lionel Martijn en Rob Hartings de directeur van Stichting Boog dan langs komen om te horen, wat voor lawaai en schokken we hier over ons heen krijgen?” De afspraak werd gemaakt. Rieks nodigde Martijn en Hartings uit. Donderdagachtend om half negen was het inderdaad een oorverdovend lawaai, maar het ergste zat er inmiddels op. Rieks trof veel werklui bij de lift. Kruiwagens met puin gingen via de éne lift van boven naar beneden. Achter die kruiwagens mannen met oorbeschermers op. In gebarentaal vragend of je met de lift omhoog of naar beneden ging.
Stichting Boog en Martijn gingen niet op de uitnodiging in. “Wij betreuren het ten zeerste dat de bewoners van de flat Zuiderkroon overlast hebben van de verbouwing, echter, wij zijn in deze geen partij. Wij zijn slechts huurder. Woningstichting PWS Rotterdam is degene die de verbouwing uitvoerd, dus graag contact met hen opnemen,” is de mening van Rob Hartings van Stichting Boog. Martijn van de deelgemeente heeft ook met het Gezondheidscentrum Zuiderkroon te maken, maar kon op zo’n korte termijn niet op de uitnodiging ingaan.
De bewonerscommissie gaat in overleg met PWS en wil op de één of andere manier genoegdoening. Bewoner Toon Verwater is zeer ontdaan en gelooft niet dat het met de lift en de hal ooit nog goedkomt: “Alles hebben ze opengemaakt en alles is verpest. We hadden een mooie flat en prachtige entree. Dat is nu helemaal vernield. Ik ga naar Bouw- en WoningToezicht en ga ook de Brandweer inschakelen. Wat hier gebeurd is, mag helemaal niet,” is zijn mening. Zijn vrouw zit in een rolstoel en is aan huis gebonden. Zij heeft geen gehoorbeschermers gekregen.
Jan de Bruin is in verschillende woningen wezen kijken. In de vensterbanken, waar veel beeldjes en vaasjes staan, kon je duidelijk zien dat die door het hakken en breken flink van hun plaats waren geschoven. Veel bewoners wsaren behoorlijk ondersteboven van het geweld. Om iets ter genoegdoening vanuit de wijk te doen, bood het opbouwwerk en het Rotterdams WijkTheater de bewoners een vrijkaartje aan voor de voorstelling Full Colour in de Middelburgt op vrijdag 5 november. Een forse groep bewoners ging die vrijdagavond met elkaar naar de voorstelling en genoot zienderogen van het toneelstuk uit het Oude Westen. Een stuk met een leuk avontuur, met veel grappen en met een treffende boodschap: “het zijn de mensen. die een wijk maken!”