Bijna weer een prijs voor de Pendrecht Universiteit

Zaterdag 19 mei werd er in het Podium voor Stadscultuur de Dépendance in het Schieblock aan de Schiekade een prijsuitreiking gehouden. De VPRO maakte een serie van 35 filmpjes over allerlei projecten onder de titel Droomstad 2012. Een publieksprijs en een vakjuryprijs waren er te winnen. De Pendrecht Universiteit was één van de mededingende projecten.
George Brugmans, de directeur van de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam verwelkomde het gezelschap mogelijke prijswinnaars. Op zaterdag m 17:00 uur en in het hemelvaartsdag weekend een bijzonder groot gezelschap, vond hij.

De Biënnale maakt zijn 5e aflevering mee en voor de 2e keer is er in samenwerking met de VPRO een wedstrijd georganiseerd met als titel Droomstad 2012. Dat is een crossmediaal project om bewoners van de stad een stem te geven.

Sarah Sylbing maakte 35 films van projecten over actieve burgers, die een goed idee hadden voor hun buurt en er uitvoering aan gaven. Felicia Alberding ging op zoek naar dergelijke projecten en vond er 35 die verfilmd werden en meedingen om een publieksprijs en een prijs van een vakjury.
Sarah hoorde het woord positief heel veel in de projecten. Eigenlijk geen wonder, want waarom zou je anders een project in je eigen omgeving beginnen.

Er werd veel via internet gestemd. 3000 stemmen gingen er naar de 35 films. De winnaar kreeg 500 stemmen en de winnaar werd:

Surfdorp op de Boulevard van Scheveningen, waar Ronald van Biest een dorp bouwde voor surfers op zee maar ook op de verharde grond van het dorp en er kwam meer. Je kunt er goedkoop overnachten en bandjes kunnen er oefenen en muziek opnemen. Kortom een droomdorp dus.
Het terreei kregen zij van de gemeente. Er bleek in deze tijd van crisis geen projectontwikkelaar in de race om er iets te bouwen.

In filmpje onder de foto’s, overigens niet van de VPRO, is te zien wat Surfdorp is.

Geert Verhoeff van het Surfdorp nam de Checque van € 1500 in ontvangst.

Hij vertelde het publiek dat ze verder gaan met nieuwe dingen. Bijvoorbeeld een hottub voor surfers, die uit het koude zeewater komen en dan wel wat warmte kunnen gebruiken.

Daarna kwam de vakjury bestaande uit Seyit Yeyden, Kamiel Verschuren en Hans Vermeulen. Zij nomineerden 3 projecten voor de Droomstad 2012 aan de hand van een aantal criteria:
* toegankelijk voor iedereen
* makkelijk te kopiëren
* vult het een gat in de zich terugtrekkende overheid
* wat zijn de kosten

Dat werden de

* Stadsreporters Oude Noorden, kinderen als verslaggevers
* Repair café een soort rollator werkplaats veel gekopieerd
* Scootmobielclub, Rinus van Min, die na het overlijden van zijn vrouw er samen op uit ging met andere scootmobielers

De jury maakte de winnaar op de bijeenkomst in het Schieblock bekend en dat werd

de Scootmobielclub van Rinus van Min uit Den Haag! Rinus van Min was er overigens niet bij. Dat kwam niet door de drempel voor het Podium voor Stadscultuur. Die moet wel geslecht worden was de conclusie van de jury. Rinus was op reis en één van zijn collega scootmobielers nam de prijs in ontvangst.

Kijk op het bijgaande filmpje naar de winnaars van de vakjuryprijs!

Dit keer geen prijs voor de Pendrecht Universiteit dus, maar die gingen wel samen met de winnaar van de publieksprijs, Geert Verhoeff op de foto voor het Schieblock.