Boeiend concert in Open Hofkerk

Pastor Johan Bos opende het derde concert van de Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk in het kader van het Ruslandjaar in Pendrecht. Een spannend concert, omdat er naast orgelmuziek door Jan van Dijk ook op accordeon gespeeld zou gaan worden door Igor Foersov. Bos zei: ‘Rusland is een groot land!’ Hij wilde zich vergewissen of hij het juist begrepen had dat Foersov uit Oezbekistan kwam. Weliswaar geen Rusland, maar toch een land dat vroeger deel uitmaakte van de Sovjet Unie en nauw verwant is aan Rusland.
Igot Foersov bevestigde zijn herkomst. Op zijn website www.igorfoersov.nl kun je lezen dat hij op 25 maart 1963 in Oekraïne geboren werd, maar zijn studie vooral genoot in Tasjkent, de hoofdstad van Oezbekistan.

Programma voor de Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk te Rotterdam Pendrecht
Op zondag 6 oktober 2013
te geven door Igor Foersov, bajan en Jan van Dijk, orgel. Aanvang 15.00 uur

François Couperin (1668-1733)
Offertoire sur les grands jeux Orgel

Domenico Scarlatti (1685-1757)
Sonate in d Bajan

Joh. Ludwig Krebs (1713-1780) Orgel
– Freu dich sehr, o meine Seele
– Herzlich lieb hab ich dich, o Herr
– Von Gott will ich nicht lassen

Léon Boëllmann (1862-1897)
Suite Gothique
-Introduction Chorale Orgel en Bajan
-Menuet Gothique Orgel en Bajan

Pauze

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Sonate in d moll, opus 65 nr. 6 Orgel
(Koraal, variaties, fuga en finale)

Alexander Borodin (1833-1887)
Serenade Bajan

Robert Schumann (1810-1856)
Träumerei Bajan

Joh. Brahms (1833-1897)
Herzlich tut mich verlangen Orgel

Astor Piazolla (1921-1991)
La muerte del Angel Bajan

Joh. Seb. Bach (1685-1750) Orgel
In Dir ist Freude

Dit is het derde concert in de serie “RUSLANDJAAR IN PENDRECHT”
De bij ons bekende accordeon heeft meestal een pianotoetsenbord aan de rechterzijde. De Russische accordeon is een knop-accordeon, de andere term is bajan. Deze wordt in Rusland voornamelijk bespeeld door professionele musici met muzikaal hoger onderwijs. De prachtige klank van de bajan zal u zeker raken vooral door de virtuoze manier waarop Igor Foersov deze bespeelt.
Igor Foersov heeft gestudeerd aan het muziekcollege en het Staatsconservatorium in Taschkent, waarbij hij leraar bajan en concertuitvoerende werd. Tevens is hij dirigent en componist. Zijn repertoire bestaat uit orgelmuziek, Oosteuropese, Russisch klassieke en folkloristische muziek, Argentijnse tango, Franse “Valse-Musette” en populaire muziek.
Jan van Dijk heeft gestudeerd aan het Rotterdams en het Haags (Koninklijk) Conservatorium. Hij begon op 13-jarige leeftijd (!) als organist in Oude-Tonge, gaf, naast concerten in Nederland, concerten in het buitenland. Sinds 1982 is hij vaste organist van de Open Hofkerk. In 1976 werd hij directeur van de muziekschool in Barendrecht en later directielid van de Toonkunstmuziekschool van de Drechtsteden. In september 2011 ontving hij het draaginsigne in goud bij de viering van zijn 50-jarig jubileum als organist. Voor zijn organisatorische werk in Pendrecht ontving hij de Prijs voor Kunst en Cultuur van de deelgemeente Charlois alsmede de Karel de Stoutespeld.
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬

Volgend concert in de serie “Ruslandjaar in Pendrecht”
8 december 2013: Oeral Kozakkenkoor o.l.v. Gregor Bak m.m.v Oekraïens Ensemble Uzory.
Het Oeral Kozakkenkoor werd in 1591 (!!!) opgericht en bestond tot 1917. Het werd in 1928 weer in het leven geroepen door oud-kozak Andrej Scholuch in Parijs. Het uit ruim 30 mannen bestaande koor heeft in binnen- en buitenland grote bekendheid en heeft verschillende radio- en televisie-optredens verzorgd. Sinds 1993 staat het onder leiding van de bekende musicoloog en presentator Gregor Bak. U zult kunnen genieten van de grote diepte, zachtheid en kracht van deze mannenstemmen. Het programma zal gericht zijn op Advent en Kerstmis.
Toegang: € 6,–; pashouders € 4,-; kinderen t/m 12 jaar gratis. Aanvang 15.00 uur

Raadpleeg onze nieuwe website: www.zondagmiddagmuziek.vitaalpendrecht.nl
Informatie bij Jan van Dijk, tel. 0180-616452, e-mail janvandijk.organist@upcmail.nl

Johan korte levens. Mooie verhalen gehoord.