Buurt Bestuurt stopt ermee

Een “kleine” greep uit de ergernissen

De derde Buurt Bestuurt is achter de rug en het groepje heeft met elkaar besloten om ermee te stoppen.

Buiter Beter app meldingen

Tijdens de afgelopen bijeenkomst is gevraagd aan enkele bewoners om de meldingen van de Buiten Beter app door te sturen naar Vitaal Pendrecht om er een “boek” van te maken. In zeer korte tijd stroomden de mailtjes binnen en het zou, om even in een boekenweekterm te benoemen, een bestseller geworden zijn. In zes weken tijd kwamen er 73 meldingen bij VP binnen. Deze gingen onder andere over naast plaatsingen, fout parkeren, broodbakken en overige meldingen. De Krabbendijkestraat en de Baarlandhof lijken vaak meer op één grote vuilnisbak. Vergeten wordt dat ook in de hofjes mensen wonen en wie wil er nou in een vuilnisbak wonen.. niemand toch?

Brood in de broodbakken

Hoeveel moeite kost het om het afval in de daarvoor bestemde bakken te gooien? De broodbakken zijn geplaatst en er is heel veel energie in gestopt om het goed te laten verlopen. Het afgelopen jaar is in Rotterdam ruim 125.000 kilo brood omgezet in energie; iets waar we allemaal trots op kunnen zijn. Gelukkig belandt er steeds minder brood in de vijver, maar toch zijn er nog steeds bewoners die hun brood, ondanks de bakken, in de vijver gooien. Kinderen spreken de bewoners erop aan en worden vervolgens uitgescholden. Waar blijft het goede voorbeeld van volwassenen naar de kinderen?

Een ingezonden waarschuwing uit de wijk

Een belangrijke melding is dat er in de wijk fietslessen gegeven worden aan kinderen. De fietslessen worden gegeven met het doel dat ze in de toekomst op de fiets naar school kunnen gaan. Een groot aantal van de kinderen wordt met de auto naar school gebracht. Je kunt je afvragen of het echt met de auto moet. Het is dramatisch en gevaarlijk. Parkeren op de stoep of midden op straat zonder te kijken of het veilig is. Automobilisten op weg naar hun werk die er dagelijks langsrijden, zijn bang dat het vandaag of morgen fout gaat. Het komt herhaaldelijk voor dat het maar net op het nippertje goed gaat. Er wordt door vrijwilligers en professionals nagedacht over hoe het veiliger kan. Na jaren zijn er weer verkeersbrigadiers op straat die als klaar-over de kinderen graag veilig over willen laten steken. Ook hier wordt de groep steeds kleiner, omdat ze zich niet veilig voelen. Zij vrezen ook dat het vandaag of morgen fout gaat, ze worden genegeerd of bijna aangereden. Deze mensen hebben zelf geen kinderen op de scholen, maar doen dit vrijwillig voor onze kinderen.

De boodschap is dat mensen de stad maken, in dit geval de wijk. Het is noodzaak dat iedereen zijn of haar steentje bijdraagt. Buurt Bestuurt is een zaak van ons allemaal.