Buurt Bestuurt vierde een feestje

Buurt Bestuurt begon in april 2012 om zich heen te grijpen in Pendrecht. Op een starbijeenkomst in de Open Hofkerk vond de aftrap plaats in een gedeelte van de Tiengemetenbuurt. De deelgemeente Charlois had zo zijn redenen voor de afbakening van de buurt, die ging besturen.

De start was mooi, maar er viel al snel een soort radiostilte in door personeelswisseling bij de deelgemeente. Om vorig jaar weer op de ´radio´ te komen met een veel groter gebied. Dat de Sliedrechtbuurt ging heten. Die buurt wordt omgeven door de Slinge, de Ooltgensplaatweg, de Charloisse Lagedijk en de Krabbendijkestraat. Zo´n beetje een derde gedeelte van de wijk. Met het plein en haar winkels en allerlei voorzieningen in de wijk.

Inmiddels kwam er een pagina Sliedrechtbuurt op de website, een WhatsApp/groep, een FaceBookpagina FaceBookpagina en kun je ook via de SMS met elkaar contact opnemen.

Alleen bleef de deelname van actieve bewoners een beetje achter bij al die ontwikkelingen.

Dat was gisterenavond ineens anders. Er was een feestje in het gebouw van de Kinderfaculteit. Het was immers één jaar na het uitroepen van Buurt Bestuurt Sliedrechtbuurt. Zo´n jubileum moet je vieren. Er was taart en er waren alcoholvrije bubbels. De avond ervoor kregen potentiële een oproep in de bus om naar het feestje te komen. Waarom vergaderen als je een feest kunt vieren, nietwaar?

Hans Hoekman de oprichter van Buurt Bestuurt hield een enthousiasmerende presentatie. En nodigde de groep van 30 bewoners meteen uit voor 13 december, wanneer het lustrum van Buurt Bestuurt wordt gevierd. Hij vroeg erbij of er misschien suggesties waren voor een locatie op Zuid. Begin dit jaar was er in Europoint een stedelijke bijeenkomst geweest. Dit keer wilde hij iets op Zuid. Meteen werd De Schalmei als optie genoemd. Dus wie weet?

Na de presentatie ging de club in groepjes de punten uit de eigen omgeving opschrijven en er met stickertjes prioriteit aan geven.

Nummer één werd de 30 kilometers vasthouden in de buurt.

Nummer twee de leegstand van de winkels

Nummer drie werden de hangjongeren en daaraan gekoppeld activiteiten voor jongeren van 12 +.

En passant werden een reeks van punten genoemd, die meteen aangepakt gaan worden. Bijvoorbeeld het op de agenda van het verkeersoverleg zetten van éénrichtingverkeer op de Ooltgensplaatweg.

Uit de Ossenissebuurt waren er ook twee bewoners gekomen. Zij willen dat er ook in hun buurt Buurt Bestuurt komt.