De gebiedscommissie op bezoek bij Vitaal Pendrecht

De gebiedscommissie Charlois is nu 5 maanden actief. En voerde in de tijd ook gesprekken met de verschillende bewonersorganisaties. Op het programma stond ook Vitaal Pendrecht.

Het idee was eerst dat de subsidie voor bewonersorganisaties door de gemeenteraad en haar ambtenaren gedaan zouden worden, maar dat werd in de loop van de tijd toch iets anders. De commissie geeft daar ook advies over.

De subsidie komt wel uit stedelijke middelen, maar toch ……

En als je er advies over uit moet brengen moet je ook weten waarover je praat. Dus werd een afspraak gemaakt en spraken Ronald Tol, Soma Sirini en Marja Rutteman van de commissie en Peter Dekkers en Janny van Gils, de ondersteunende ambtenaren, met Harry Kock, Clasien Kramer, Bien Hofman en Rieks Westrik.

Ze begonnen in de Kinderfaculteit aan Plein 1953. Op de achtergrond waren de kinderen bezig met jongleren en Circus Rotjeknor.

Later bezocht het gezelschap de speeltuin Pendrecht 7. Het Arboretum Pendrecht schoot erbij in. Maar daar was de commissie al een keer geweest om geïnformeerd te worden over Pendrecht en het gebiedsplan.

15 sept zal de begroting en de subsidie van Vitaal Pendrecht behandeld worden. De ene bewonersorganisatie is de andere niet.

Vitaal Pendrecht is weliswaar een apart verhaal als het om bewonersorganisaties gaat, maar de deelgemeente en nu ook de gebiedscommissie behandelen de stichting als ware het een bewonersorganisatie.

Het bestuur bestaat uit 9 mensen van 30 tot in de 80. Het zijn mensen uit de wijk, behalve Marvin Pires van de stichting de Verre Bergen, die mede penningmeester is en de geldstroom van dat fonds bewaakt.

Zaken van het bestuur van Vitaal Pendrecht werden uit de doeken gedaan en ook de andere overleggen zoals de stuurgroep voor de Kinderfaculteit kwamen aan de orde.

De netwerkfunctie van Vitaal Pendrecht en de colleges van de Pendrecht Universiteit, zoals de VvE colleges kwamen allemaal langs.

Ook werd besproken wat er allemaal in de Kinderfaculteit plaats zou kunnen vinden kwam aan de orde. Is er bijvoorbeeld ruimte voor de groep ouderen, die destijds in de Middelburgt kwamen en komt de naaigroep uit het Pendrecht Museum ook naar de Kinderfaculteit?

Voldoende stof dus.

Het gezelschap ging later naar de speeltuin Pendrecht 7 en sprak daar met Joke van den Bosch. Joke gaf een mooi beeld van wat er op deze speeltuin gebeurd en welke functie de tuin heeft.

Het bezoek werd afgesloten in Restaurant Zuiderkroon waar onder het genot van het avondeten doorgepraat werd over hoe de verschillende onderwerpen verder aangepakt zouden kunnen worden.