De musici tijdens het Nieuwjaarscollege in de Open Hofkerk

Toen iedereen éénmaal een stoel had in de Open Hofkerk en Harry Kock zijn welkomstwoord had uitgesproken, kondiged presentator Bien Hofman Jan van Dijk aan.

Jan is de organist van deze kerk, al meer dan 25 jaar. Hij gaf onlangs een speciaal concert in het kader van de Zondamiddagmuziek in de Open Hofkerk. Het was zijn 50 jarig jubileum als organist. Hij begon als 13 jarige jongen op het orgel in de hervormde kerk van Oude Tonge, speelde later op orgel van de kerk in Middelharnis en nu dus al meer dan 25 jaar op het Vierdag-orgel van de protestantse kerk in Pendrecht. Op het jubileum concert speelde hij veel van zijn lievelingsmuziek. Daarbij viel de Toccata en Fuga van Johann Sebastian Bach heel erg in de smaak van het publiek. Toen Jan gevraagd werd om ook op 1 februari te spelen en de opening voor zijn rekening te nemen zie hij meteen: “Dan speel ik de Toccata en Fuga van Bach, dat zullen de mensen vast waarderen.” Dat was goed gezien van de organist en organisator van de concerten in de Open Hofkerk.

Hij weet wat een gemêleerd publiek kan waarderen.

Dagburgemeester Mario Bosch hield tijdens zijn toespraak een ogenblik pauze en kondigde na de maand juni muziek aan.

De muzikant was een bijzondere Pendrechtenaar, Leon Lissitza. Hij kan zingen. Zo goed dat hij al drie keer het nationale seniorensongfestival won; in 2008, 2010 en 2011 liet hij alle andere kandidaten achter zich.
Voor deze gelegenheid had hij het Puruaanse lied ‘El Humahuaqueña’ dat bekend gemaakt werd door de Madrileen Plácido Domingo uitgekozen. Hij bracht het ook in het arrangement van zijn oorspronkelijke landgenoot.

Na de terugblik op 2011 van Mario Bosch zong Rita Niks de Lima ‘Nem As Paredes Confesso’ een bekende fado van Amalia Rodrigues. Zonder enige begeleiding zingt de Pendrechtse ooit geboren in Brazilië dit prachtige lied.

Nadat Marco Pastors al kersverse directeur Zuid Werkt! zijn voornemens door gegeven had speelde Fiona Sun op de piano in de kerk het muziekstuk Dream Wedding, bekend van Richard Clayderman en gecomponeerd door Paul De Senneville.

Na het verhaal van Bien Hofman kwam Fiona terug samen met Stella Tang als de Rainbow Arts Group. Stella zong en Fiona danste erbij.

Tot slot zong Armando Monsanto zijn invulling van Hallelujah van Leonard Cohen.