De nieuwe flats Dintel en Volkerak staan deze week in de krant

De flats heten… Dintel en Volkerak

PENDRECHT – De nieuwe flats in de Dinteloordstraat hebben eindelijk namen gekregen: Dintel en Volkerak. De maandag voor de onthulling werden de namen aangebracht op de gevel boven de ingang en direct daarna afgedekt. Woensdag vond de feestelijke onthulling plaats waar vele tientallen bewoners, zowel uit de straat zelf als elders uit de wijk, getuige van waren.

Dintel en Volkerak verwijzen naar het water. ‘Historisch gezien is er een duidelijk verband met de bouw van Pendrecht in 1953, het jaar van de watersnoodramp. Niet alleen Zeeland maar ook het westelijk deel van Brabant werd hierdoor getroffen. Daar verdronken 247 mensen waarvan zeven in Dinteloord. Ten oosten van Dinteloord ligt de rivier de Dintel en ten westen ligt de rivier de Volkerak’, licht Mario Bosch, dagburgemeester van Pendrecht, toe.

De twee flats, die samen 72 appartementen voor 55plussers tellen, werden vorig jaar zomer opgeleverd. Andere 55+flats in de wijk kregen na de oplevering een naam, zoals de flats Schouwen en Duiveland in de Zierikzeestraat. Eind september vond een informatie- en kennismakingsmarkt plaats voor de nieuwe bewoners van de Dinteloordstraat. In een speciale box konden bewoners een briefje doen met een suggestie voor een naam voor de flats.

De dagburgemeester zat in 2005 in de jury die de namen voor de flats in de Zierikzeestraat uitkoos. Op zijn voorstel opnieuw een jury samen te stellen voor de Dinteloordstraat werd positief gereageerd door Bindiya Bhoekhan van Woonstad Rotterdam. ‘We kregen heel veel namen binnen, waaronder vele leuke en originele’, vertelt zij. ‘Maar er moest toch een keuze gemaakt worden. We hebben een jury samengesteld die bestond uit Mario Bosch, deelgemeentevoorzitter Ed Goverde en Wim den Boer van Stichting Historisch Charlois. Alle drie hebben zij iets met Pendrecht.’

In oktober kwam de jury bijeen op een geheime locatie buiten de wijk om tot een besluit te komen. De naam moest een verbinding hebben met de wijk, het water en de watersnoodramp. Onderling moesten beide namen ook iets met elkaar hebben. Na vier selecties bleven zeven namen over en uiteindelijk nog twee namen. De juryleden hielden de namen tot op de dag van de onthulling voor zich. Tijdens de onthulling werd ook de bedenker bekendgemaakt van de winnende namen: het echtpaar Klink.

De flats in de Dinteloordstraat werden overigens onlangs nog voorgedragen voor de verkiezing van het Gebouw van het Jaar maar vielen in de voorronde af. De flats zijn ontworpen door De Nijl Architecten.