De officiële inwijding van Raamvertellingen 2

Uitgerekend met de onthulling van de Raamvertellingen 2 hebben wij te maken met de eerste herfststorm van het jaar!

Stond er in het emailbericht van Sophia van Bodegom, de regiosecretaresse van Woonstad Rotterdam, regio Zuid.

Het is niet verantwoord om nu een tent te plaatsen én de kunstramen op een spectaculaire wijze te onthullen. Daarom is vanochtend, in overleg met de cateraar, besloten het programma aan te passen.

Vanaf 18.00 uur heten wij u graag welkom in ons kantoor aan de Ooltgensplaathof 1. Na het welkomstwoord en de interviews met onder andere de kunstenaars lopen wij gezamenlijk naar de Ooltgensplaatweg om de kunstramen te onthullen. Na terugkomst in ons kantoor brengen wij een toost uit en is er nog gelegenheid om wat na te praten.

Hoewel wij het natuurlijk erg jammer vinden dat het programma aangepast moet worden, is ons kantoor een uitstekend alternatief. Niet alleen vanwege de link met het transparante, lichte en moderne karakter maar vooral ook omdat het op loopafstand van de kunstramen is.

Dat bleek geen slechte keus. De bezoekers moesten alleen even door een fikse regenbui, maar dat maakte het er misschien alleen maar feestelijker door.

Walter Bart van Wunderbaum presenteerde het programma in de ontvangsthal van het fraaie kantoor van Woonstad Rotterdam. Hij speelde in het stuk Natives van het bekende Nederlands/Vlaamse acteurscollectief op een slooplocatie aan de Hontenissestraat. Daar werd de crisis heel plastisch in beeld gebracht. Walter was opnieuw op de plek gaan kijken en zag dat Pendrecht goed uit de crisis was gekomen. Er stonden nu nieuwbouwwoningen en groeiden bloemen.

Op de fotootjes van boven naar beneden:

Walter Bart, Caro van der Pluijm van het Centrum Beeldende Kunst en Jan van de Pavert

Walter Bart van Wunderbaum haalde in zijn inleiding op de presentatie Lotte Stam Beese nog eens aan.

Clasien Kramer heeft de stadsarchitecte gekend en denkt er het hare van.

Cineac Charlois maakte van de onthulling een filmimpressie en liet artistiek leider Olphaert den Otter uitleg geven over het kunstwerk, dat gemaakt werd de kunstenaars Milou van Ham en Jan van de Pavert.