De prinses uit de wijk als heilige geest

Maryke Prins speelde mee in de vossenjacht van zondag 21 december. Sommigen gaan naar een kerstconcert. Maryke en haar vrienden speelden het kerstverhaal op straat met de kinderen uit de wijk. Geen plaats in de herberg? Zij maken gewoon plek!
Het enthousiasme springt van de foto’s op haar FaceBook pagina. Maryke Prins stuurde 19 foto’s de digitale snelweg op. Sommigen noemen haar al Prinses Maryke. Als heilige geest doet ze het ook prima.

Je moet wel op leeftijd zijn om de grap Prinses Maryke te snappen. Maar die zijn er vast voldoende in Pendrecht.

En de heilige geest? Wat is dat nou weer? Zondag 21 december speelde ze tijdens de vossenjacht door de wijk, de heilige geest. Mooie rol. Is haar op het lijf geschreven. Kinderen zijn dol op haar. Zij heeft altijd een opgeruimde geest. Ook al zit het haar even tegen. En haar outfit? Schitterend!

De vossenjacht was een doorslaand succes. Het idee voor zo’n vossenjacht was ontstaan door het groepje mensen rond Jannie Kuijsten. Jannie doet social work in de wijk. In de laatste editie van het bewonersmagazine In de Kijkerd wordt zij geportretteerd. Haar eigen huis is de uitvalsbasis. Dat Jannie christin is steekt ze niet onder stoelen of banken.

Het netwerk om Jannie bestaat uit mensen van alle gezindten en tehuizen. Net zoals de kinderen, jongeren en buren waar ze mee werken aan de samenleving in Pendrecht. Zij willen een verbindende kracht in de wijk zijn. Die vossenjacht pakte uit als een krachtige stap op weg naar een Pendrecht, dat de nieuwe Tuinstad voor Iedereen wil zijn.

Ze hadden hun activiteit aangekaart bij Opzoomermee Bewonersidee. De gebiedscommissie Charlois moest beslissen over hun aanvraag. Nou zo’n idee is een cadeautje voor zo’n commissie toch? Helaas besloot die anders. Zij vonden het evangeliseren en dat mag niet met subsidiegeld vonden de commissieleden?

Misschien is een college over vitale coalities en het ontstaan van Vitaal Pendrecht voor de commissieleden een idee.

Daar kunnen de mensen achter de vossenjacht echter niet mee zitten. Zij hebben geen hard feelings richting die commissie. De vossenjacht was een succes en de kinderen die meededen hebben genoten. En daar ging het tenslotte om. Dat kun je op de foto’s op Maryke’s FaceBook pagina zien.