De Rector Magnificus bij de opening van het nieuwe universitaire jaar

Geachte Dames en Heren,

Fijn dat u op onze uitnodiging bent in gegaan om aanwezig te zijn bij dit bijzondere Gastcollege ter gelegenheid van de Opening van het Universiteitsjaar in Pendrecht. Normaal komen hier de bewoners aan het woord, vandaag de heren Kalshoven en Paulle, ter inspiratie van ons nieuwe paradepaardje de Kinderfaculteit.

Voor u staat een trotse wijkbewoonster en rector magnificus, zo ontzettend trots op wat er de afgelopen 10 jaar in Pendrecht mede dankzij de Pendrecht Universiteit is bereikt. Trots op de vitaliteit en veerkracht van alle bewoners. De Pendrecht Universiteit van Vitaal Pendrecht heeft het bewijs geleverd dat bewoners zelf prima in staat zijn om aan te geven wat goed en wat slecht gaat in Pendrecht. Problemen pakken we hier zelf aan en Kansen vullen we zelf in.

Vandaag bij de Opening van de Kinderfaculteit wordt opnieuw het bewijs opnieuw geleverd, waar bewoners, kinderen, jongeren en volwassenen van onze wijk toe in staat zijn. Niemand had verwacht, toen we twee jaar geleden een college met en door kinderen en ouders hielden op de basisschool Over de Slinge, dat er twee jaar later een geweldig Universiteitsgebouw is, een prachtig programma met 77 mogelijkheden, een Arboretum en een gedegen organisatie van vrijwilligers en projectleiders.

Op het college twee jaar geleden waren de kinderen en ouders klip en klaar duidelijk. Zij wilden leren en hun talent ontdekken. Ooit was daar de Kindercampus, maar door een ”˜domme’ overheid (dat mag ik hier wel even zeggen, toch?) weer om zeep geholpen. Dat wilden de 1093 kinderen van Pendrecht terug. En dat is er gekomen. Na de eerste pilot van 15 weken proefdraaien met ruim 600 deelnemende kinderen en de eerste Pendrechtse Zomerschool, gaan we nu deze maand voor alle kinderen van Pendrecht deze unieke mogelijkheid om je kansen op een fijne toekomst te vergroten bieden. We hebben veel geleerd de afgelopen twee jaar.

Een cadeau dat de kinderen, ouders en leerkrachten zelf kunnen uitpakken. Oprechte dank aan de inzet van de en samenwerking met de 4 geweldige scholen in Pendrecht, de vrijwilligers en onze partners.

De steun van De Verre Bergen, die ons tenminste vijf jaar lang deze unieke mogelijkheid bieden, is de levensader van de Kinderfaculteit, het hart vormen de Kinderen, de vrijwilligers, leerkrachten en projectleiders zorgen dat ons bloed sneller gaat stromen.

Als Rector Magnificus van de Pendrecht Universiteit ben ik dan ook zeer blij met dit Gastcollege. En daarom maken we voor deze keer en als het bevalt misschien nog één keer de uitzondering om te luisteren naar twee mensen, (ook nogeens uit Amsterdam), maar zoals u weet hebben wij in Pendrecht alles over voor onze kinderen.

Hierbij open ik het Universiteitsjaar, wens u een mooi Gastcollege toe en nodig u na afloop uit voor de lunch die is verzorgd door Pameijer/de Passage.

Was getekend Bien Hofman.