Domino-avond in De Middelburgt

Zaterdagavond 20 februari werd er fanatiek domino gespeeld in wijkgebouw de Middeburgt. Er was een domino-toernooi. Tijdens het multi culturele feest op 24 oktober 2009 werd het sluitstuk een domino-toernooi. Dat werd zo’n succes dat het schreeuwde om een vervolg. Projectleider van de Sportfaculteit, Roger Huys, speelde tijdens het feest in oktober al een bemiddelende rol. Hij maakte van zijn campagne naar de deelraadsverkiezingen van 3 maart handig gebruik om via een nieuw toernooi zijn sportieve en politieke boodschap aan de man te brengen.

Hij kent de stichting Dutch Caribbean Domino, die in 2004 werd opgericht met de bedoeling om bepaalde doelgroepen positief te activeren. Voorbeelden hiervan zijn bv. de Caribische Nederlanders (o.a. de Antillianen, Dominicanen, enz.), jong en oud, die niet weten hoe zij hun vrije tijd moeten benutten. Op recreatief gebied is er voor deze doelgroep weinig georganiseerd. Stichting Dutch Caribbean Domino brengt hierin verandering. De stichting wil een betere aansluiting tussen deze doelgroep en de overige bewoners van de diverse wijken. Tevens werken zij aan een grotere participatie van de doelgroep in de wijken, dus ook in Pendrecht.
In de praktijk blijkt vaak dat die doelgroep slecht bereikt wordt door de actieve instanties. De jaren dat Stichting Dutch Caribbean Domino nu bezig is, blijkt dat de stichting er succesvol in slaagt om de doelgroep bij onze activiteiten te betrekken. Hierdoor ontstaat er bij de doelgroep meer vertrouwen om ook met andere activiteiten deel te gaan nemen in de wijk. Kortom de drempel wordt lager voor hen.
In eerste instantie is de stichting begonnen met een voor de hand liggende activiteit voor de doelgroep, namelijk Domino. De stichting is van mening dat door een stukje van hun cultuur hier te brengen, zij zich gemakkelijker thuis voelen in Nederland en eerder zullen participeren bij de activiteiten.
Domino is het meest gespeelde spel in het Caribische gebied. Voor de één is het een middel om de vrije tijd te besteden en voor de ander is het een heuse denksport geworden. In het Caribisch gebied zijn er hele competities voor Domino. Dit geeft aan welke sociale functie het spel heeft voor de mensen.
Het succes van het domino heeft zich bewezen en de stichting heeft zich inmiddels op meerdere activiteiten gericht, te weten, een brassband, een mannenclub, voetbal, volleybal, honkbal en een dansgroep. De combinatie van de verschillende activiteiten is een groot succes gebleken.
De basis van de stichting is gebouwd op het domino spel. Bij alle activiteiten is het dominospel aanwezig, wat vaak het bindmiddel blijkt en tevens een goede succesfactor.
Domino workshops zijn inmiddels een begrip en worden regelmatig geboekt voor uiteenlopende activiteiten. Zo heeft de stichting workshops door het hele land verzorgd voor de actie “Nederland Leest” van Probiblio. Dit was ter ondersteuning van het boek “Dubbelspel” van de schrijver Frank Martinus Arion. Bedrijven en bijvoorbeeld het Ministerie van Justitie nemen de workshops af om bekend te worden met de emotionele en culturele lading van het spel en de spelers.

Via www.dcdomino.com is alles aan de weet te komen.

Roger Huys kent de stichting en haalde hen Pendrecht binnen in het kader van zijn werk voor nieuwe sport in Pendrecht. Inmiddels is hij aan zijn tweede jaar toe om in Pendrecht een Sportfaculteit van de grond te krijgen. Een faculteit van de Pendrecht Universiteit, waarin bewoners en spelers/sporters samen met instanties zoeken naar nieuwe sportmogelijkheden in de wijk. Sport- en spelmogelijkheden, die aansluiten bij de leefwereld van de huidige en toekomstige bewoners.
Roger staat ook kandidaat voor de deelgemeenteraad van Charlois. Hij is nummer 16 op de lijst van de PvdA. Hij maakte van het gezellige toermooi gebruik om de spelers uit te leggen waarom er in De Middelburgt plaats is voor een dergelijk toernooi en riep de spelers op naar de stembus te gaan. En als ze dan …….
Ja, plaats 16 is ook een beetje aan de lage kant, toch? Dus hij kan wel wat voorkeurstemmen gebruiken. Hij zal in Sing Po, in Zuidwijk op de hoek van de Slinge en de Vaerhorst, op 3 maart zelfs zitting houden en vraagt iedereen zijn stempas en legitimatiebewijs mee te nemen. Zou hij dan ook een stembus bij zich hebben?