Drie versies van de Open Hofpsalm bij Zondagmiddagmuziek

Zondag 5 februari was de eerste aflevering van de Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk. Maar liefst drie versies van de Open Hof psalm – psalm 87 – Captain Noah and his Floating Zoo van Joseph Horovitz en het Lied der Aarde van Huub Oosterhuis werden uitgevoerd door solisten, muzikanten en twee koren onder leiding van Willem Blonk.
Het eerste concert in de serie zondagmiddag in de Open Hofkerk werd geopend door pastor en voorzitter van de kerkenraad van de wijkgemeente Slinge Guus Ruijl. Hij heette iedereen van harte welkom. En verheugde zich op het concert.
Naast de aankondiging van twee versies van de Open Hofpsalm, psalm 87, zou er ook nog een derde komen. Hij wees het publiek op het houtsnijwerk in de panelen van het Vierdag-orgel in de kerk. In die panelen zijn de vier verzen van de psalm uitgebeeld. En in één van de verzen wordt gezegd dat god er open hof houdt. Aan die strofe heeft de kerk zijn naam te danken. In Ommoord is ook een kerk met die naam en Willem Blonk de dirigent en maker van de veel van de arrangementen van de middag is daar organist.

Het koor Hemelsbreed en de Open Hof Cantorij zijn ook verbonden aan deze kerk.

Het maken van een dergelijk project is een enorme klus. En eigenlijk zonde om het één keer uit te voeren. In november werden onderdelen uit het programma uitgevoerd in de Open Hofkerk in Ommoord en komende zondag zullen opnieuw onderdelen uit het programma worden uitgevoerd in Ichtegem in België. Op die manier wordt er uitgehaald wat er in zit.

Guus Ruijl zag een leerling van hem in de zaal. Tegen alle verwachtingen had die een 10 gekregen voor haar werk. Hij wilde haar identiteit niet bekend maken, maar rekende erop dat deze uitvoering ook een 10 zou krijgen.

Dat begon goed met de vaste organist van de kerk Het Steiger in het centrum van Rotterdam, Anton Doornhein. Hij speelde de interpretatie van Bernard Renooij van psalm 87.
De organisator van de zondagmiddagmuziek, Jan van Dijk, was zeer ingenomen met deze musicus in zijn programma.
Doorhein’s leven bestaat vooral uit het maken van orgelmuziek. Hij heeft een aantal cd’s op zijn naam staan. En ook het luisteren naar zijn muziek in Het Steiger is een lust voor het oor.

Daarna klom Willem Blonk achter het Vierdagorgel en speelde zijn eigen interpretatie van psalm 87. Blonk is een veelzijdig musicus, dat liet hij deze zondagmiddag goed zien. Hij speelde orgel, dirigeerde de koren en zong ook een aantal partijen in Captain Noah and his Floating Zoo.

Het eerste deel werd besloten met een derde versie van de psalm. Een minimalistische manier om de psalm te spelen en dat met opnieuw Anton Doornhein achter het orgel. De compositie van Gerrit Wielenga.

De prelude naar een fraaie uitvoering van Captain Noah van Michael Flanders en Joseph Horovitz.