Een DAF 55 zie je ook niet iedere dag, toch?

Het lijkt alsof ie zo uit de garage komt.

Er zitten plaatjes op de grille van de ANWB en de wegenwacht, die je alleen nog in musea ziet. Misschien heeft de wegenwacht geholpen de auto zo stralend te houden.

Zijn productiejaren waren van 1968 – 1972, dus hij moet op zijn minst 38 jaar oud zijn.

‘Hoe houdt iemand hem zo goed?’, vraag je je af.

Dat het om een stevig karretje gaat, lees je in de Wikipedia:

De DAF 55 was een compacte sedan van de Nederlandse fabrikant DAF.
De 55 was voor DAF een zeer belangrijk model. Men hoopte dat een met een watergekoelde Renaultmotor (vier cilinders en 1108 cc) uitgeruste DAF het merk een volwassener imago zou geven. De auto had min of meer dezelfde door Giovanni Michelotti ontworpen carrosserie als de DAF 44, maar met een groter front (voor de nu benodigde radiator) en grotere achterlichten. In 1969 werd de auto iets gewijzigd; de versie die daardoor ontstond staat nu bekend als het tweede type. In 1972 werd de 55 opgevolgd door de 66. Met de 66 werd de auto individueler en duidelijker te herkennen.
De 55 sedan kreeg in 1968 een heel sierlijk zusje, de DAF 55 Coupé. Technisch waren de modellen hetzelfde. Later dat jaar kwam er ook de Combi bij, een stationwagen. Michelotti ontwierp op basis van de DAF 55 Coupé ook nog een wigvormig prototype, de DAF Siluro.

Ja wel wat anders dan de bekende Daffodil, nog ouder. Maar allemaal met zo’n variomatic versnellingssysteem.