Een grapje van de architect?

Ongeveer een maand geleden zijn er bij een aantal blokken van De Hagen, het nieuwbouwproject van de Tuin op het Zuiden tussen de Ellewoutsdijkstraat en de Krabbendijkestraat, zogenaamde entree-elementen neergezet. Dat is een soort poortje dat aan het begin van het pad naar de voordeur staat. Zo’n entree-element is van beton met aan de binnenkant metselwerk van bakstenen, in dezelfde kleur als de huizen zelf. Tussen de poortjes zijn hagen geplant als natuurlijke erfafscheiding en daarmee doet dit project zijn naam eer aan.

De meeste van deze poortjes zijn smal omdat ze maar toegang tot één woning bieden. Bij enkele huizenblokken zitten er twee voordeuren vlak naast elkaar en aan het begin van het pad staat een element dat veel breder is, dat is het geval bij de blokken aan het Ovezandepad en de Ossenisseweg. In totaal gaat het om vier brede entree-elementen.

Ruim een week geleden zijn er in het midden van deze doorgangen hekken neergezet zodat ieder huis zijn eigen toegang heeft. Op zich is dat niets bijzonders maar wie goed kijkt ziet dat er iets vreemds mee aan de hand is: bijna alle hekjes hebben rechte spijlen (bovenste foto) maar één van de hekjes heeft gedraaide spijlen (onderste foto) wat een heel apart effect geeft.

Dagburgemeester Mario Bosch was dit ook opgevallen en natuurlijk probeerde hij te achterhalen waarom dat ene hek nou anders is dan alle andere. Wie zou dat beter kunnen vertellen dan Endry van Velzen die de woningen heeft ontworpen? De reactie van de architect was als volgt: “We vinden het aardig om de reeks elementen in elke straat per woning of per twee woningen speciaal te maken. Door een beperkt aantal steenpatronen en hekvullingen te combineren ontstaan in de reeksen van elementen unieke toegangen. We hopen dat de bewoners de verbijzondering van de entree-elementen kunnen waarderen.”

Wie weet zitten er nog meer van dit soort architectonische grapjes in de huizen van De Hagen.