En de Bibliotheek Pendrecht? Wat gebeurt daarmee?

‘Hierbij de informatie die vandaag is vrijgegeven over de bibliotheek. Er gaan in Pendrecht geruchten dat de bieb van de Middelburgt al in januari dicht gaat. Dat is niet zo’, schrijft Luz Kromhout, de wijkcoördinator van Pendrecht.
En zij vervolgt:
‘Maar met pijn in het hart zien we wel het einde in zicht komen. De Centrale Bibliotheek heeft vandaag laten weten:
2014/15/16 : sluiting Pendrecht (exact jaartal van sluiting is nog niet aan te geven op dit moment).
In wijken waar de bieb sluit, wordt een vervangende vorm van bibliotheek aangeboden, al is dat natuurlijk niet te vergelijken met wat we verliezen. Ik hoop dat we in de komende jaren beter nieuws kunnen brengen.’

In de bijlage staat de volgende toelichting:

Er zijn grote veranderingen aan de gang in de bibliotheekwereld.
Denk aan de komst van e-books
Daarnaast weten we dat onze klanten willen dat bibliotheken langer open zijn en een uitgebreidere collectie aanbieden. Daarom hebben we een plan opgesteld dat ertoe leidt dat er veel minder, maar kwalitatief veel betere bibliotheken in Rotterdam zijn. Onder druk van de bezuinigingen wordt dit proces versneld ingezet.
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft dit plan aan de Gemeenteraad voorgelegd.
Zes bibliotheken in 2020
In de komende tien jaar zult u merken dat er veel verandert. Nu hebben we veel kleine vestigingen in alle wijken van Rotterdam. In 2020 hebben we 6 grote vestigingen, verdeeld over de stad. Die nieuwe Bibliotheken zijn veel langer open, hebben meer te bieden en er is meer te beleven. De dienstverlening van de bibliotheek wordt steeds meer digitaal; de computer en het internet spelen een belangrijke rol. In elke nieuwe bibliotheek kan elke Rotterdammer die dat wil beter leren omgaan met computer, internet en digitale informatie.
Voor veel Rotterdammers is de bieb dan verder van huis, maar altijd goed bereikbaar per openbaar vervoer. De Centrale Bibliotheek aan de Hoogstraat blijft de grootste bibliotheek van Rotterdam.
Verder komen er grote bibliotheken bij het Alexandrium, in IJsselmonde, op Zuidplein, in Hoogvliet en in Delfshaven. Op zuid komt er zelfs een speciale Jongerenbibliotheek op het Afrikaanderplein.
Voor minder mobiele mensen wordt de ‘bezorg-aan-huis’- service uitgebreid.
School & bibliotheek
Voor schoolkinderen verandert er ook veel. Bijna alle schoolkinderen van Rotterdam gaan met hun klas af en toe naar de bibliotheek in de buurt. In de toekomst komt de bibliotheek naar de scholen toe. We brengen boeken(kasten) naar de scholen. En ook onze onderwijsprogramma’s en activiteiten brengen we naar school. In samenwerking met de Rotterdamse scholen gaan we bepalen hoe we deze verandering het best kunnen invullen.
Wat gaat u ervan merken?
Hiernaast kunt u zien in welk jaar er voor uw Bibliotheek veranderingen gepland staan. Tot die tijd blijft alles zoals u van ons gewend bent. We houden u de komende tijd op de hoogte over de plannen en de details. U kunt met uw vragen terecht bij onze medewerkers.
U kunt ons ook mailen met uw vragen over de toekomstplannen.
Stuur uw vraag naar toekomst@bibliotheek.rotterdam.nl.

In welk jaar dat voor de Bibliotheek Pendrecht is staat dus in de mededelingen van wijkcoördinator, Luz Kromhout.