Jury heeft naam gekozen voor de Dinteloordstraatflats

Tijdens de kennismakingsbijeenkomst in de Zuiderkroon op 25 september j.l. konden de bewoners van de nieuwe Dinteloordstraatflats een briefje inleveren met een voorstel voor een naam voor de flats. Dagburgemeester Mario Bosch stelde toen voor om, net zoals in 2005 voor de nieuwe flats in de Zierikzeestraat gedaan is, een jury samen te stellen die een passende naam zou kiezen. Bindiya Bhoekhan van Woonstad Rotterdam pakte het idee op en vormde een jury, bestaande uit Ed Goverde (voorzitter van de deelgemeente Charlois), Wim den Boer (voorzitter stichting Historisch Charlois) en Mario Bosch.

Bindiya nodigde de juryleden uit in een restaurant bij metrostation Zuidplein en nog voor het eten werd geserveerd begonnen ze aan hun taak. Mario legde eerst uit hoe het in 2005 was gegaan bij de keuze voor de namen Schouwen en Duiveland voor de flats in de Zierikzeestraat. Iedereen was het er over eens dat de te kiezen naam een relatie moest hebben met de wijk, het water en/of de watersnood.
Begonnen werd met 18 namen en na vier selecties waren er nog 7 namen over. Op het moment dat het eten werd gebracht waren er nog 3 namen waaruit gekozen kon worden. Uiteindelijk waren er nog 2 keuzes en voor elke naam was wel iets te zeggen. Na alle voors en tegens te hebben afgewogen kon eindelijk de knoop worden doorgehakt en was de jury het unaniem eens over de naam.

De flats gaan heten… nee, dat blijft nog even geheim. Wel kunnen we al vertellen dat elke flat een eigen naam krijgt, net als Schouwen en Duiveland. Enkele argumenten voor de keuze van de winnende namen zijn: geografisch verantwoord, historisch verantwoord en de twee namen hebben een relatie met elkaar.

Woonstad Rotterdam gaat het bekend maken van de namen verder uitwerken en de bedenkers van de naam krijgen uiteraard een prijs. Tot die tijd weten alleen de juryleden hoe de flats gaan heten en zij hebben zwijgplicht, ook op de weblog van dagburgemeester Mario Bosch zullen de namen pas staan als ze bekend zijn gemaakt.