En er was schaatsplezier op de kanovijver

Mooier kan zuid niet zijn. Wanneer je via de Vaanweg de oldegaarde oprijdt en de prachtige bomen van het Zuiderpark ziet getooid met poedersuiker. Schitterend gezicht.

Ter hoogte van het paviljoen Meerzicht bij de kanovijver, klinkt muziek. Er parkkert een auto en een mevrouw steekt haar kousenvoeten naar buiten en trekt schaatsen aan. Met beschermers rond de ijzers gaat ze later richting ijs. Je kunt op de kanovijver blijven, maar je kunt ook een hele uitgebreide tocht maken door het Zuiderpark. Prachtig ijs. De Oostvaardersplassen zijn er niks bij.

Wanneer wordt dat nationale kampioenschap een keer op Rotterdam Zuid verreden?

Bij de kanovijver staan TOS-sers met een soort van bar. Ze lenen schaatsen uit. Hartstikke gratis. Je moet wel een kleine borgsom betalen. De schaatsen moeten immers wel terug.

Jay van TOS is enthousiast over de uitleen. “Jammer, dat we te weinig kleine maten hebben. Als je maat 44 wilt hebben we er genoeg. De kinderen moeten echt om de beurt.”

Er wordt dan ook naar hartelust geoefend. Letterlijk met vallen en opstaan wordt er in een paar uur tijd geleerd op de dunne ijzers te staan en mooie baantjes te trekken.

Kijk op de activiteitenkalender voor de tijden wanneer TOS er met de verhuur van schaatsen is.