Fietsers op weg van Pendrecht naar Gorinchem

Normaal kun je op Plein 1953 zondagmorgen een kanon afschieten maar dat was vandaag niet het geval. Om half 9 was het Pendrecht Museum al open en daar verzamelden zich zeven enthousiaste fietsers die vandaag een ruim 120 kilometer lange tocht naar Gorinchem gaan maken. In het museum was nog tijd voor een kop koffie of thee, verzorgd door Joke Spijkers. Behalve de fietsers waren verder aanwezig Bien en Cor Hofman (volgauto) en dagburgemeester Mario Bosch. Het officiële startschot zou worden gegeven door dagelijks bestuurder Alaattin Erdal die rond kwart voor 9 arriveerde.

De tocht heeft als thema Karel de Stoute verbannen. Karel de Stoute, de stichter van Charlois, werd in 1457 na een ruzie met zijn vader Philips de Goede verbannen van het hof en vluchtte naar Gorinchem. Gedurende 8 jaar verbleef Karel in een hofstede naast een donjontoren die de Blauwe Toren werd genoemd. De hofstede bestaat niet meer; de Blauwe Toren stond in de Molenstraat nabij het huidige Tolhuis, een gedenkplaat herinnert aan het verblijf van Karel de Stoute. In 1465 keerde Karel de Stoute terug naar Brussel omdat zijn vader niet meer in staat was om te regeren.

In Gorinchem krijgen de deelnemers aan de fietstocht een korte rondleiding door stadsgids Dick Bosch (geen familie van de Pendrechtse dagburgemeester), Rineke Minderman zal haar gedicht over Karel de Stoute voorlezen. Na een uitgebreide koffiestop stappen de deelnemers weer op de fiets voor de terugtocht naar Pendrecht.

De start van de tocht was, hoe kan het anders, bij de Karel de Stouteflat. Alaattin Erdal hield een kort woord en prees het initiatief voor de tocht want wie het verleden vergeet verliest de toekomst. Daarna overhandigde hij een tasje met daarin enkele geschenken aan één van de deelnemers, in dat tasje zit o.a. een In de Kijkerd met daarin een uitnodiging van Mario Bosch aan Dick Bosch voor een rondleiding door Pendrecht.

Daarna gingen de fietsers op weg, hopende op een mooie tocht en een verwachte terugkeer in Pendrecht rond 18.00 uur.