Fijnmazig openbaar vervoer Pendrecht niet alleen bus 63/64 maar ook bus 67 moet blijven

Met ‘Red de BUS in Charlois’ (zie activiteitenkalender) roept een comité van de SP op om 8 juni naar de commissie op het Stadhuis te gaan om fijnmazig openbaar vervoer veilig te stellen in Charlois. Het pamflet spreekt vooral over het behoud van bus 63-64. Agnes Morene wil dat er vooral op de barricade gegaan wordt voor bus 67. En mailde met Aad van Rooijen. Zie hieronder.
Buslijn 67 bestaat al heel lang. Kijk maar naar bijgaande foto. ‘Wat een prachtige nostalgische foto op de site van de oude lijn 67, uit een tijd dat er nog geen “grasmaaiers” bestonden! De voorloper van de huidige buslijn 67 werd ingesteld op 6 oktober 1962 en reed vanaf de Hillevliet via de Randweg en de toenmalige Marathonweg (nu de Coen Moulijnweg) naar het nieuwe Hordijkerveld. De lijn was geen lang leven beschoren want als gevolg van de opening van de metro werd lijn 67 op 10 februari 1968 opgeheven. Pas vanaf 10 februari 2005 is het lijnnummer 67 weer in het Rotterdamse straatbeeld te zien, de huidige lijn Zuidplein – Pendrecht’, aldus dagburgemeester Mario Bosch.

Er zit een hele tijd tussen de nostalgische foto en de bussen en haltes zien er inmiddels heel anders uit. Er wordt geen reclame meer gemaakt voor Coca Cola. De tijd dat de eerstvolgende bussen komen staat nu in digitale letters op het haltebord. Er zit 12 minuten tussen de bussen.
Er is in die tijd ook heel wat kennis en ervaring rond de buslijnen in de hoofden van Pendrechtenaren blijven hangen. Het actiecomité zou daar graag gebruik van maken. Er wordt druk gepraat en actiegevoerd over het behoud van efficiënt en fijnmazig openbaar vervoer. En dat kan tot onderstaande mailwisseling leiden:

Beste Aad,

Gisteren heb ik bij het Servicepunt Pendrecht een pamfletje van de SP opgepakt voor het behoud van de bus in Pendrecht. Je hebt het daar alleen over lijn 63/64. Ik wil je vragen om ook te strijden voor het behoud van buslijn 67.

Ik heb in het verleden samen met bewoners van Pendrecht keihard geknokt voor het behoud van buslijn 66/77, maar niet met het gewenste resultaat. De lijnen zijn ‘doorgeknipt’ en rijden nu alleen nog maar tot aan het Zuidplein.

Vanuit Pendrecht kon daarna niet meer rechtstreeks naar het Zuidplein gereisd worden. Dat moest met buslijn 47. Die reed om het half uur! Je ging daarmee naar het metrostation Slinge en moest daar overstappen op de metro om op het Zuidplein te komen. Dat leidde tot gevaarlijke situaties met mensen die met kleine kinderen aan de hand, buggies, boodschappenkarren en rollators dwars de Slinge overstaken, want niemand nam de moeite om ook nog eens helemaal naar de oversteekplaats te lopen, daar op het stoplicht te wachten, om dan naar een metrostation te gaan, met het risico dat de metro dan ook nog eens net voor je neus weg reed. Een veel te omslachtige manier om op het Zuidplein te komen. Het leidde tot enorm veel klachten, waarna de RET als alternatief buslijn 67 heeft ingevoerd.

Daar de toenmalige wethouder Hulman samen met de Regioraad en de Gemeente Rotterdam bedacht heeft dat het Zuidplein dé vervoersas van Rotterdam Zuid moet zijn, moet het ook wel op een fatsoenlijke manier bereikbaar zijn. Dus een buslijn direct van uit de wijk naar het Zuidplein, zonder tussentijds op een metro overstappen.

Alvast hartelijk dank voor uw aandacht.

Vriendelijke groet,
Agnes Morene

En Aad van Rooijen reageert met het volgende en met een nieuwe oproep:

Mevrouw.

Duidelijk
De betrokken partijen gaan voor de instelling en het behoud van een goed sociaal fijnmazig openbaar vervoer. Bijzonderheden bus 67 zie meegestuurd vervoersplan Stadsregio 2011
U kunt daarover meedenken en praten in een overleg van het Comite “ Geen Kaalslag OV Rotterdam” 1 juni 2011 van 20.00 uur tot 21.00 uur Teilingerstraat nr 21-A Rotterdan(Agniesebuurt)
Dit comité bestaat uit vertegenwoordigers van een breed maatschappelijk platvorm zijnde (vakbond – Rover –Ouderenbond – O.R medezeggenschap en nog later toe te voegen organisaties).
Groet
Aad v Rooijen