Gebiedscommissie Charlois blikt vooruit op 2018

Zaterdag was de nieuwjaarsreceptie van de gebiedscommissie Charlois in de Zuiderkroon.

Voorzitter van de gebiedscommissie Charlois, Ronald Tol, blikte terug op 2017 en blikte vooruit op 2018.

Onderstaand artikel verscheen op de Stadspagina van de gemeente Rotterdam:

Gebiedsvoorzitter Ronald Tol: ‘We stropen de mouwen op’

De feestdagen zijn achter de rug en 2018 is alweer dik van start. Een speciaal jaar, want op 21 maart zijn de verkiezingen voor de gebiedscommissie en gemeenteraad. Voorzitter Ronald Tol maakt de balans op van 2017 en blikt vooruit. ‘Het wordt een boeiend jaar.’

‘Als commissie hebben we veel bereikt, vaak samen met partners en bewoners uit het gebied. Zo is bijvoorbeeld op ons initiatief een armoedeplatform opgericht. Vrijwilligersorganisaties die bewoners in Charlois helpen die met armoede te maken hebben, komen iedere maand bij elkaar. Ervaringen worden uitgewisseld en kennis gedeeld. Als commissie trekken we ook aan de bel bij het college van burgemeester en wethouders, maar dan alleen in situaties waarbij dat nodig is. Een voorbeeld is de overlast rond zorginstelling PerspeKtief in Zuidwijk.’

Waar is de gebiedscommissie het meest trots op?
‘Dat Ontmoetingscentrum Zuiderkroon in Pendrecht is opengebleven. Deze voor bewoners belangrijke voorziening draait nu hoofdzakelijk op enthousiaste vrijwilligers. Ook het restaurant is weer open. Verder zijn we blij met de overeenkomst met PerspeKtief. Omwonenden ondervonden veel overlast en na een steekincident in de zomer van 2016 was de maat vol. De gebiedscommissie organiseerde direct een bewonersavond. Daarna gingen alle partijen en omwonenden om tafel om afspraken te maken. Deze zijn opgenomen in een overeenkomst die door iedereen is ondertekend. Vorig jaar was er nauwelijks nog sprake van overlast. Tot slot is ook een winstpunt dat steeds meer bewoners ons weten te vinden en met ons in gesprek gaan.’

Wat staat er voor 2018 op de agenda?
‘Op 22 januari opent Zwemcentrum Rotterdam zijn deuren. Het oude zwembad, even verderop aan de Gooilandsingel, is inmiddels gesloten. Naast een bad van 25 meter heeft het nieuwe zwemcentrum een Olympisch 50-meter bad. Nog een belangrijke gebeurtenis zijn de verkiezingen van de gemeenteraad en de gebiedscommissies op 21 maart. Uniek is dat 16- en 17-jarigen voor het eerst mogen stemmen én zich kandidaat stellen voor de gebiedscommissie. Na de verkiezing van de gebiedscommissie vindt een loting plaats onder alle kiesgerechtigden van 16 jaar en ouder in de wijken Pendrecht en Tarwewijk. De gemeente vraagt vijf personen of ze willen deelnemen aan het wijkcomité. De nieuwe gebiedscommissie wordt in april geïnstalleerd, de wijkcomités in mei. Tot die tijd stropen we net als vorig jaar de mouwen op voor Charlois. Niet lullen, maar poetsen.’

Klik op het artikel om deze in het groot te lezen.