Gemeenteraad eist terugkeer lijn 77

vrijdag 30 november 2007
ROTTERDAM De druk op wethouder Jeannette Baljeu (VVD, vervoer) neemt toe om zo snel mogelijk de oorspronkelijke route van buslijn 77 te herstellen.
De opgeheven lijn was de ‘slagader’ voor bewoners van Carnisse, Pendrecht en Zuidwijk.
Vrijwel de volledige Rotterdamse gemeenteraad stemde gisteren in met een motie van SP’er Leo de Kleijn, die eiste dat Baljeu alles in het werk stelt om lijn 77 per 1 januari weer te laten rijden zoals de bus voor 2005 reed.
Al jaren voeren bewoners in Charlois actie voor terugkeer van de schakel tussen de Charloise wijken Carnisse, Pendrecht en Zuidwijk. Ook het dagelijks bestuur van de deelgemeente Charlois maakt zich sterk er voor. Desondanks besloot de Stadsregio Rotterdam onlangs dat deze bezwaren niet urgent waren.
„Het is van de zotte dat deze route niet is hersteld,” aldus De Kleijn in een spoeddebat. „De wethouder moet dit toch zeker wel kunnen regelen?”
Wethouder Baljeu zei dat ze niet kan garanderen dat de lijn vanaf 1 januari weer zal rijden. „Maar ik ben in overleg met de RET en Charlois.”
De raad nam hier geen genoegen mee en stemde in met de SP-motie. Hierin staat ook de suggestie dat de wethouder in de tussentijd met een tijdelijk alternatief moet komen, bijvoorbeeld door bus 67 te verleggen zodat Pendrecht en Zuidwijk weer verbonden zijn.
Opmerkelijk was dat de PvdA, die ook actie voert voor ’77’, aanvankelijk dreigde tegen te stemmen. Raadslid Birsel Gülmüs vond het maar niets dat de SP dit ter sprake bracht, omdat zij dit al twee weken eerder had gedaan in een commissievergadering.
Na overleg met fractiegenoten stemde Gülmüs, zij het met tegenzin, uiteindelijk toch voor de motie. Lijn 77 stopte vroeger ook bij verzorgingshuizen, het Zuiderziekenhuis en de Zuiderbegraafplaats.
De lijn werd opgeheven na komst van de Carnisselandelijn. Volgens een recent onderzoek is de eenzaamheid onder ouderen in Charlois hoger dan in de rest van Rotterdam. Volgens zowel PvdA als de SP ligt dit onder meer aan het verdwijnen van bus 77.